Translate

vrijdag 23 februari 2018

Dit is geen recept. Gestoofde Perzische kip


Ik zet de dampende risotto op tafel en mijn huisgenoten kijken blij. We wonen al jaren samen in een studentenhuis, en dit is één van onze favoriete gerechten. Risotto met gerookte kip, paprika, chorizo en ham.

Ja: inderdaad. Dit is een risotto die ik nu echt nooit meer zou durven maken. Omdat het eigenlijk een soort van paella is, en toch ook niet. En omdat Italianen hier waarschijnlijk een flauwte van krijgen. Maar goed, dit verhaal speelt zich af in mijn studententijd: de tijd dat ik het koken pas net echt ontdekte en waarin ik nog uitgebreid experimenteerde met smaken (soms wat succesvoller dan anders).

"Joh wat is het toch lekker!" Enthousiast schept huisgenoot M. haar bord vol.

"Ja geweldig!" huisgenoot K. pikt met haar vingers vast een stukje chorizo van haar bord. "Mmm. Dit wil ik ook een keertje maken. Heb je voor mij het recept?"

Ik kijk haar aan. "Tuurlijk. Het is niet zo moeilijk. Even nadenken hoor. Uhmmm. Er zit dus paprika in, paprikapoeder, ik geloof iets van 100 gram chorizo, ennuh..... Ik dacht ongeveer 75 gram gerookte kip...."

K. kijkt me verbaasd aan. "Joh, geef me gewoon het recept. Je hoeft het niet uit je hoofd te doen."

"Ja, maar ik heb het uit mijn hoofd gedaan", leg ik uit. "Dus ik moet even nadenken wat ik ook al weer gedaan heb".

"Wat bedoel je? Uit je hoofd? Heb je dan geen recept?"

"Nou, geen recept, geen recept. Het is maar net hoe je het bekijkt" leg ik uit. "Ik heb gewoon allerlei lekkers bij elkaar gegooid. Als ik zo alles op een rijtje heb gezet voor jou, hebben we een recept".

"Maar, je hebt het dus zelf verzonnen?"

"Ja" Ik knik trots.

"Het is dus geen recept?"

"Nou....." Ik sputter wat.

"Laat dan maar zitten" zegt K. "Als het geen recept is, dan hoef ik het niet." En onverstoorbaar eet ze haar bord leeg.

**********************

Perzische kip 

Het recept van vandaag past goed bij de rijst van vorige week. Het is een echt recept. Echt waar. Want je leest het hier op mijn blog. En dus bestaat het. 


Wat heb je je nodig voor 4 personen?


  • 4 kippenbouten
  • 2 laurierblaadjes
  • sap van 1 uitgeknepen limoen
  • 4 fijngesneden tenen knoflook
  • 1 grote ui in ringen
  • 2 tl. gedroogde mint
  • 1 tl. gemalen zwarte peper
  • 1 tl. gemalen kardemom
  • 2 tl. gemalen kaneel
  • 1 tl. gemalen kurkuma
  • 1 tl. gemalen nootmuskaat
  • 1/2 tl. gemalen gedroogde limoen (toko)
  • 0,05 gr. saffraan
  • halve liter-1 liter kippenbouillon
  • 4 el. gehakte peterselie


Hoe maak je het klaar?

  1. Meng in een bakje de specerijen door elkaar: peper, kardemom, kaneel, kurkuma, nootmuskaat, en gedroogde limoen. 

  2. Bak de kippenbouten in een hapjespan aan totdat de kip bruin kleurt. Voeg dan het specerijenmengsel en de uien toe. Bak alles even mee totdat de kip en de uien in het specerijenmengsel bedekt zijn. 
  3. Voeg dan de knoflook toe en bak deze nog 1 minuutje mee.
  4. Schenk een halve liter bouillon met de limoensap in de pan bij de kip. Meng goed door, en voeg dan de laurier, saffraan, helft van de peterselie en de munt toe. 

  5. Laat dit alles lekker stoven op zacht vuur tot de kip van het bot dreigt te vallen. Mocht de kip droogkoken, voeg dan wat extra de bouillon toe. Niet te veel: want de saus moet langzaam indikken.
  6. Serveer de kip met wat van de saus en de gehakte peterselie. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten