Translate

vrijdag 20 oktober 2017

Peren en pizzaovens. Een perencrumble met notentaart.



Chagrijnig loop ik met het stapeltje folders richting auto. Het zit me allemaal niet mee. Al maanden ben ik aan het nadenken over mijn buitenkeuken bij ons vakantiehuis in Italië en eindelijk heb ik bedacht hoe hij er uit moet zien: ik wil een stenen barretje met daarin een pizzaoven en barbecue verwerkt.

Nu ben ik op vakantie in Italië en moet het gaan gebeuren. De klusjesman heb ik een maand geleden al gecontact of hij aan het begin van de vakantie ("maandagochtend 9.00 uur sharp") kan langskomen om de bouw van het muurtje te bespreken. Natuurlijk blijkt tegen de tijd dat IK in Italië ben dat de klusjesman zelf niet in Italië is. Hij is aan het bijbeunen in Zwitserland. En kan pas tegen het einde van mijn vakantie langskomen. So much voor mijn heerlijke Hollandse planwerk.

Maar de klusjesman is niet het enige probleem. Ook het vinden van een goede barbecue blijkt in de buurt van mijn vakantiehuis lastig te zijn. Men barbecuet in een kitscherige open haard (die in menig crematorium niet zou misstaan), op een eenvoudig roostertje, of op een gas barbecue. En laat ik nou net besloten hebben dat ik graag ouderwets op kolen wil koken (vanwege de smaak en het feit dat in ons vakantiehuis al een mooi fornuis staat) en graag een soort van Weber (met deksel) zou willen.
Weber, weber? Barbecuen met een deksel? De Italianen die ik spreek, kennen het niet.

Ook in de winkel waar ik nu vandaan loop, heeft de verkoper mij met open mond aangekeken. Nee, mijn manier van barbecueën zegt hem niets. En een pizzaoven? Tja....misschien heeft hij daar nog wel een foldertje van liggen. Als ik dan weet wat ik ongeveer wil, kan hij deze misschien wel ergens bestellen.

Mopperend staar ik naar de paar foldertjes die ik heb meegekregen. Maandag moet ik terug komen. Dan zorgt hij dat hij een gasbarbecue in elkaar heeft gezet. En als ik wil mag ik in de tussentijd bij hem thuis biefstuk komen eten om zijn barbecue uit te proberen. Beleefd heb ik zijn aanbod afgeslagen en loop ik nu gedesillusioneerd naar de auto.

Tot mijn verrassing worden we daar opgewacht door een oud mannetje dat ik eerder ook in de winkel had gezien. "Heb je misschien zin in peren?" vraagt hij. "Peren? Nee. In een barbecue!" denk ik, maar zeg ik gelukkig niet hardop.

"Kom dan maar mee. Dan krijg je ze van me". Het oude mannetje neemt mij mee naar zijn garage (wat zo een beetje klinkt alsof ik iets héél onverstandigs doe, maar -geloof mij- deze man kon ik met een hand aan) en begint zakken vol peren te vullen. Hij vertelt dat ze uit zijn eigen tuin komen, dat hij dol is op peren, maar dat hij er nu wel heel veel heeft. Net als aardappels en bonen die hij in andere bakken in de garage heeft staan. "Alles is onbespoten" vertelt hij trots en laat mij zien waar zijn perenbomen staan. "Alsjeblieft" en voor ik het weet loop ik opnieuw richting de auto. Met mijn foldertjes in mijn kontzak en mijn armen vol met peren. "Heb een fijne dag!" roept de man mij na met een grote glimlach op zijn oude gezicht.

Ineens voel ik mij weer helemaal happy. Je hebt problemen en je hebt luxe-problemen. Die buitenkeuken komt wel. Nu eerst gaan bedenken wat we met al die peren gaan doen.


Perencrumble met zelfgemaakt ijs


Wat heb je nodig voor 4 personen?


  • 2 uitpuilende eetlepels mascarpone
  • 2 uitpuilende eetlepels ricotta
  • 4 eetlepels honing
  • 2 x 6 eetlepels maraschino (amandelachtige likeur op basis van kersen)
  • Schil van 1 citroen
  • 4 stevige rijpe zoete peren
  • Half notentaartje
Het ijs maak je circa vier uur van tevoren. Je hebt geen ijsmachine nodig.

Hoe maak je het klaar?


  1. Maak eerst het ijs door de mascarpone, ricotta, 6 el maraschino, de citroenrasp en 2 el honing te mengen. Klopt het luchtig en zet in de vriezer. Schep het mengsel elk uur om (roer voorzichtig door).
  2. Verwarm de oven voor tot 180 graden
  3. Schil de peren, ontdoe ze van het klokhuis en snijdt ze in kleine blokjes. 
  4. Doe de peren in een ovenschaal en schenk hier de resterende maraschino overeen. Meng goed door. 

  5. Verkruimel het notentaartje en strooi de kruimels over de peren. Schenk vervolgens de resterende honing over de kruimels.
  6. Zet de peren in de oven en wacht tot de kruimels licht bruin beginnen te kleuren.
  7. Schep wat peren en crumble op een bordje en serveer met een lepeltje ijs. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten