Translate

vrijdag 5 mei 2017

Het beste feest ooit. Semifreddo met nutella en nootjes



Ik denk dat ik een jaar of acht was toen ik met mijn ouders ‘aan de overkant van het meer’ een hapje ging eten. We waren in Italië, en we gingen vaker naar de overkant van het meer. Soms namen we dan onze motorboot, en probeerde ik de hele oversteek te blijven staan, balancerend in een rubberbootje dat achter de boot hing. Maar vaker pakten we de auto, en reden we via de noordkant van het meer naar het oosten om het laatste beetje zon te pakken voor het achter de hoge bergen achter ons huis verdween.

We aten altijd wel lekker bij het restaurant van de overburen, maar dit keer was het eten anders dan anders. Tot onze verrassing was er namelijk een bruiloft gaande. En hoewel we in eerste instantie rechtsomkeer wilden maken (wie wil er immers vreemden op zijn bruiloft?), werden we van harte welkom geheten! “Maar dan moet je wel mee-eten met de andere gasten, is dat goed?” We vonden het goed.

Wat toen volgde was geweldig!

Nu moet je begrijpen dat ik toen acht was en de details van het eten nog niet zo belangrijk waren als nu. Dus wat we precies kregen, weet ik niet meer. Ik weet alleen nog dat het een maaltijd zonder einde was. En dat de ene na de andere heerlijke gang aan ons werd gereserveerd met de lekkerste dingen die ik ooit had geproefd. En dat het bruidspaar dolgelukkig tussen hun familie en vrienden (en enkele Hollandse verstekelingen) zat te genieten van hun feest.

Nu, jaren later, realiseer ik mij dat misschien op dat moment het eerste zaadje werd geplant om ooit “als ik groot was” zelf ook zo’n diner te geven in Italië. Ook aan het overkant van het meer. En dan zouden we, dit keer niet in rubberbootjes maar in met prachtige houten roeibootjes met lampionnetjes, de oversteek maken om te gaan eten. En dan zouden we net zo’n mooi feest hebben als dit gelukkige bruidspaar.

Het liep iets anders. 

Ik organiseerde inderdaad zo’n feest, maar…….

Mijn feest was honderd keer beter!

Ik regelde geen roeibootjes met lampionnetjes. Want de zon scheen en we gingen lunchen en wijnen drinken. En dan is zo’n bootje misschien alleen de eerste vijftig meter van de 2 km-oversteek nog romantisch. 

Dus ik regelde een touringcar met een Italiaanse ‘autista’ die ons naar het restaurant aan de overkant van het meer bracht. En nee…. Dat was niet dat restaurant van toen, maar een ander restaurant dat nog honderd keer beter was! 

En daar aten we in meerdere gangen de lekkerste producten uit de regio, zoals Carne Salata, slakjes in prosciutto, gemarineerde zalmforel, minivisjes uit het meer, gemarineerde groentes (waaronder de lokale asperges en uitjes), vleeswaren (zoals speck en lardo), pasta met truffel, strozzapretti (soort van gnocchi) met de verrukkelijke kaas bagoss, spiedo (boven houtskool gegrilde vleessoorten), polenta (want daar kun je niet om heen in Lombardije) en nog veel, heel veel, meer waaronder een groot toetjesbuffet met kazen, fruitsalade en taarten. Heel veel taarten.

We dronken wijn, er werd gespeecht, er werd gelachen, er werd gekletst. En het was een beter feest dan ik mij ooit had kunnen voorstellen.

Nu rest mij een herinnering die de herinnering van jaren geleden aan alle kanten overtreft en heeft doen verbleken. Een herinnering die is vastgelegd in honderden foto’s en filmpjes die ik waarschijnlijk nooit meer nodig heb om de details te herinneren. 

Wat was het gaaf. 


Semifreddo met Nutella en nootjes


Een recept met Nutella bij zo’n verhaal? Jawel. De meeste familieleden en vrienden bleven namelijk een lang weekeind in Italië. En dit betekende dat ik na het weekeind werd overladen met halflege potjes Nutella. Want dat eet je blijkbaar ook in Italië….

Let op: het gerecht moet tenminste 6 uur in de vriezer.

Wat heb je nodig?

  • 4 eieren
  • 2 el grappa of rum (optioneel)
  • 350 ml slgroom
  • 100 ml yoghurt
  • 100 gram suiker
  • 120 gram fijngehakte nootjes (hazelnoten past erg goed)
  • 3 halflege potten Nutella (circa 200 ml.)
  • Een vriezer en een groot cake- of taartblik


Hoe maak je het klaar?

  1. Pak drie schalen. Klop in de eerste schaal de eidooiers met de suiker en de alcohol 40%) tot het schuimig is.

  2. Klop in de tweede schaal de eiwitten stijf.
  3. Klop in de derde schaal de slagroom stijf.
  4. Meng de slagroom met het eigeel en de yoghurt. Sla hier heel voorzichtig de slagroom en circa 100 gram van de nootjes doorheen. 

  5. Smelt de Nutella au bain-marie tot hij vloeibaar is.
  6. Schep de helft van de slagroommassa in het taartblik. Sprenkel hier de helft van de Nutella overheen. Schep de tweede helft in het taartblik, en versier met de resterende Nutella. 

  7. Dek af en laat dit tenminste 6 uur in de vriezer hard worden. Bestrooi met de resterende nootjes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten