Translate

vrijdag 17 februari 2017

Wie ben jij eigenlijk? En havermoutballetjes.



Je moet niet schrikken, maar we gaan het eens over jou hebben in plaats van over mij. Want wie ben jij eigenlijk, lezer van mijn blog?

Als ik heel eerlijk ben? Ik heb geen idee. Ja, ik krijg natuurlijk wel iets van informatie over mijn bezoekers, maar deze informatie is echt niet te herleiden tot een individu. Dus zolang jij niet zelf af en toe vertelt dat je mijn blog leest, weet ik niet dat jij het bent. 

Maar wat weet ik dan wel?

Ik weet dat ik best een leuk aantal bezoekers heb per maand. Maar dat er andere foodbloggers zijn die mijn jaarlijkse aantal in 1 dag weten te behalen (vind ik niet erg).

Ik weet dat 32% van jullie Chrome gebruikt als browser en 31% Safari. Maar ja... wat moet ik met die info? Waarschijnlijk net zo weinig als met het feit dat 36% van jullie Windows gebruikt als besturingssysteem. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar I couldn't care less.

Nee, interessanter wordt het pas als ik zie vanuit welk land mijn blog bezocht wordt. Wat dacht je van Nederland (nummer 1) en België (nummer 2)? Niet zo spannend hè? Maar als ik je dan vertel dat de rest van de top 10 bestaat uit de V.S., Rusland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Oekraïne, Verenigd Koninkrijk en als verrassende hekkensluiter: Polen (!), dan wordt het misschien weer wat leuker. 

Misschien verklaart jullie achtergrond (Rusland, Oekraïne, Polen) ook wel een beetje waarom (na mijn Index) met name de recepten van mijn alcoholische versnaperingen het in de afgelopen jaren zo goed hebben gedaan. Want zie hier jullie grote favorieten:

  1. "De lekkerste zomerse drankjes: van Cider tot Limoncello Spritz" (ver en eenzaam aan de top!)
  2. "Over een knapperige krekel" (pasta met garnalen, gorgonzola en WIJN)
  3. "Zelf Limoncello maken" (hik)
  4. "De revival van de Siberische IJstaart" (met DRANK)
  5. "Maak kennis met Hugo" (DRANK!)
  6. "Voortaan heb je er gebakken kaas van gegeten"
  7. "Het likeurmaakprincipe"  (I rest my case)
  8. "Iets anders dan kalkoen deze kerst" (fazant op zuurkool)
  9. "Echt eten" (salade met gebakken knolselderij en blauwe kaas)
  10. "Hapjesavond...uh...pakjesavond." (drie lekkere borrelhapjes)
Dat zegt toch wel iets over jullie alcoholische voorkeuren, nietwaar?

Tja, en dan heb je natuurlijk ook nog altijd het slechtst bekeken recept. In de algemeenheid kan ik stellen dat gerechten met veel groentes het echt heel erg slecht doen bij jullie. Net als geheel vegetarische recepten trouwens. Zoals het gerecht van gnocchi met bruin bier en taleggio. Daar heeft dus écht bijna niemand naar gekeken: het absolute dieptepunt uit mijn foodbloggerscarrière. Op de voet gevolgd door mijn verhaal over powerfoodgoeroes en bloedsinaasappelcrumble overigens. 

Tenslotte dacht ik dat het ook wel leuk is om te vertellen dat mijn laatste verhaal over orgaanvlees het momenteel weer wel bijzonder goed doet. Wat verrassend! Al denk ik dat het komt door de titel: "Vieze plaatjes". Daar houden jullie blijkbaar wel van. Want dat recept is relatief gezien de snelste stijger van allemaal. Volgend jaar in mijn top 10!


*****************

Als we het dan toch hebben over vieze plaatjes, dan moet je ook maar eens naar deze foto kijken. Ziet er vies uit he? Het is een mix van cacao met o.a. havermout, suiker, en boter. Tezamen rol je ze tot kleine zoete balletjes. Fijn bij de koffie. Naast een lekker likeurtje natuurlijk.

Mijn collega R. M. maakt deze balletjes altijd op haar verjaardag of bij andere bijzondere gelegenheden. Ik vind ze heerlijk!


Havermoutballetjes


Wat heb je nodig voor 35-40 kleine balletjes?

  • 100 gram roomboter (kamertemperatuur)
  • 1 dl suiker
  • 3 dl fijne havermout
  • 2 el espresso (koud)
  • 2 el cacao
  • 1 zakje vanillesuiker
  • Geraspte kokos

Hoe maak je het klaar?

Houd de kokos apart, en meng alle andere ingrediënten door elkaar. Dit gaat het beste door gewoon (met schone handen) te kneden. Draai kleine balletjes en rol ze door de kokos. Zet ze in de koelkast totdat je ze serveert.

In deze fase kun je je niet voorstellen dat het echt lekker wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten