Translate

vrijdag 24 februari 2017

Poké = oké


Ik ben wat vergeten. In mijn overzicht van culinaire trends ben ik vergeten te vermelden dat de thuisbezorgrestaurants het dit jaar echt helemaal gaan maken. Ik bedoel dan overigens niet de standaard pizza-bezorg-restaurants, maar echte restaurants die jou thuis laten mee-eten van hun beste gerechten.

In Utrecht zie je de fietsers die dit eten bij jou thuis bezorgen al een tijdje (1-2 jaar, denk ik) rondfietsen, met zo'n grote vierkante doos op de rug. En afgelopen weekeind zag ik een verdwaalde koerier ineens in een Brabants park rondfietsen. De vlek breidt uit!

Ik vind dit wel een interessante ontwikkeling. Want in Utrecht doen niet alleen heel veel restaurants mee, maar ook delicatessenwinkels (zoals Peek & Van Beurden) en cateraars (zoals Dado). Waardoor je een veel grotere keuze hebt uit wat je thuis kunt eten. En je lekker thuis op de bank de laatste restaurants en lekkernijen uit kunt proberen.

Nadat ik een keer van de sokken was gereden door zo'n foodora/deliveroo fietser, had ik mijzelf streng voorgenomen om hier nóóit iets te bestellen, maar goed... voornemens zijn er om verbroken te worden. Nietwaar? Dus inmiddels heb ik een paar keer een bestelling geplaatst, met als excuus een lange drukke werkweek en (ja, dat overkomt mij wel eens) een gebrek aan culinaire inspiratie.

Zo probeerde ik al eens...

Kippig. En hier bestelde ik... kip. Ik kreeg prachtig verpakte pakketjes met een halve gegrilde kip en een groentegerecht met aardappels. Maar ik had ook kipspiesjes kunnen nemen of een caesarsalad. Of het gerecht ´Voor hen en haan´, wat ik dan wel weer humor vond.

Ellis. Ik had zo'n zin in een sappige hamburger en het volstond niet om in de spiegel te kijken. Ik bestelde dus een burger met blauwe kaas, en uienringen als side dish (die écht heel lekker waren). Burgers.... super hip, net als kip (en dat rijmt).

Poké Delicious. Dit bestelde ik natuurlijk omdat ik zo nieuwsgierig was naar het gerecht dat ik onlangs beschreef op mijn blog, maar dat ik nog nooit zelf had geproefd. Poké .... het rijstgerecht met vis dat het helemaal gaat maken in Nederland dit jaar (en waar jullie vandaag het recept voor krijgen).

Nu ben ik niet onverdeeld enthousiast over elk restaurant dat ik eten heb laten bezorgen, maar dat komt gewoon door mij. Daar heb ik in restaurants ook vaak last van: dan vind ik het eten te zout, of denk ik (en dat komt vaker voor) dat ik het zelf beter had gedaan. Het voordeel van deze bezorgservice is wel dat je daar in ieder geval niet pas in het restaurant achter komt!

Poké met zalm en groene groentes

Vandaag geef ik jullie het recept voor Poké. Zoals ik al eerder schreef, komt dit gerecht oorspronkelijk uit Hawaii. Ik heb geen idee of mijn Poké smaakt zoals hij volgens Hawaaiiaanse standaarden behoort te smaken. Ik heb mij laten inspireren door mijn bezorg-Poké, en mijn fameuze grondige research op het internet. Het is een eigen creatie, maar het smaakt verrekte lekker. Nadeel van het zelf maken is wel dat je veel ingrediënten moet inslaan. Dat gaat toch makkelijker als je het bestelt.

Een paar algemene opmerkingen vooraf: officieel moet je het gerecht serveren als de rijst nog warm is. Je proeft dan dus de warme rijst met de koude groentes en vis. Daarnaast is het gebruik om het gerecht in een kom te serveren, zodat het gerecht wat hoogte krijgt en je alle ingrediënten goed ziet liggen. Je kunt natuurlijk ook andere groentes kiezen!
Poké wordt blijkbaar in Hawaii gezien als een voorgerecht, maar na het eten van het onderstaande hoef je echt verder niets meer te eten.

Wat heb je nodig voor 2 personen?


  • circa 60 gram rijst per persoon (sushirijst, of evt. basmati)
  • 150 gram rauwe zalm
  • 1 avocado
  • 125 gram chuka wakame
  • handvol fijngesneden ijsbergsla
  • 3-4 lente-uitjes in ringetjes
  • 6-8 el gare gepelde sojaboontjes (ligt bij de meeste supermarkten bij de sla)
  • sesamzaadjes (zwarte of witte, of een mix)
  • 4-5 el. Japanse sojasaus
  • 3-4 el. Sesamolie
  • circa 1 cm wasabi 
  • zalmeitjes (optioneel)
  • gebakken uitjes (optioneel)
  • 2 el. Japanse mayonaise (of gewone Nederlandse)
  • 1-2 tl. Nanami togarashi (zie foto hieronder)


Hoe maak je het klaar?


  1. Snijd de zalm in vierkantjes. Marineer ongeveer een half uur in een dressing van 1-2 el. sojasaus, wasabi (naar smaak) en 1-2 el. sesamolie. 

  2. Snijd de lenteui in ringetjes, de avocado in blokjes en rooster de sesamzaadjes.
  3. Meng de mayonaise met de nanami togarshi. Proef of het niet te pittig is. 
  4. Kook de rijst in gezouten water volgens de gebruiksaanwijzing. Laat het vooral niet papperig worden!
  5. Meng de warme (evt. afgegoten) rijst met circa 1 el sojasaus en 1 el sesamolie. Meng goed door.
  6. Pak een diep bord, schep wat rijst in het midden en leg hier wat blokjes zalm bovenop. Leg wat van de ijsbergsla om de rijst heen.
  7. Garneer met avocado, chuka wakame, lenteui en de sojaboontjes. 

  8. Bestrooi met de sesamzaadjes, viseitjes (optioneel) en de gebakken uitjes (optioneel). Druppel een paar druppels van de spicy mayo op de groentes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten