Translate

vrijdag 25 november 2016

Hier word je oud mee: salade wiek-ènd en zure kip



Het is eigenlijk een onooglijk bruin multomapje, het kookschrift van mijn oma. Lelijk donkerbruin: zo'n kleur die hip was in het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw.

Op de bruine buitenkant zit een klein wit stickertje geplakt: "La Cuisine de la Mère R." En in het mapje zitten, naast tal van losse knipsels uit tijdschriften, familierecepten. Recepten waarmee ik word teruggevoerd naar vakanties uit mijn jeugd, in Frankrijk waar mijn opa en oma woonden.

Er staan wel honderden recepten uitgeschreven in het schrift. Veel recepten met avocado, veel recepten met ei, veel recepten met orgaanvlees, en veel recepten met hele, maar dan ook echt héle, vreemde smaakcombinaties.

Salade "wiek-ènd", zoals mijn oma dat uitsprak, is zo'n recept. In deze salade zit o.a. maïs, avocado, wortels, noten, geprakt ei, en natuurlijk mosterd. Want ze was net zo'n mosterdfanaat als ik.
En al zou ik deze combinatie met ingrediënten zelf niet zo snel uitzoeken, het recept krijg je wel vandaag. Misschien vind jij het ook wel hartstikke meevallen. En vind je het stiekem wel net zo lekker als ik.

Juist door dit soort bizarre gerechten (zoals kip in azijn, ook dat recept krijg je vandaag) is het schriftje van mijn oma mijn inziens goud waard. Want wie kent er nu nog het recept van eieren in aspic, of hart met tomaat uit de oven, of zelfs koeientong met zure eiersaus? Dat klinkt toch ook echt heel erg ranzig?!  Je gaat je er gelijk van afvragen hoe zij hiermee toch zo vreselijk oud is geworden. En tóch was er een familielid dat mij mailde of dat recept van koeientong ook in het schriftje stond: "want het was zo lekker".

Ik ben dus eigenlijk heel nieuwsgierig geworden naar al die gerechtjes die staan uitgeschreven in het ouderwetse en kriebelige handschrift van mijn oma. Ik hoop namelijk dat ik een goudmijn heb. Iets heel bijzonders. Iets onorthodox. Iets hipper dan hips. En het mooie is: ik zal jou hier dan deelgenoot van maken. We beginnen vandaag. En we beginnen rustig.

Ja, dit ziet er niet echt smakelijk uit. Sorry. 


Salade Week-eind


Wat heb je nodig?


  • 1 blikje maïs
  • 1/2 ui
  • 2 avocado's
  • 2 stengels bleekselderij
  • 2 eieren
  • 100 gram gemengde noten
  • Sap van halve citroen
  • 150 gram worteltjes
  • Olijfolie, peper en zout

Wat heb je nodig?



  1. Hak de noten fijn (grof). Prak de eieren. Snijd de bleekselderij in hele kleine stukjes. Giet de maïs af. Snijd de wortels in hele dunne plakjes. En snijd de avocado in blokjes.
  2. Meng de mosterd met de citroen en de olijfolie.
  3. Schep alle ingrediënten door elkaar en breng op smaak met zout en peper.

Kip a la vinaigre van Johan


Vraag me niet wie Johan is. 


Wat heb je nodig?

  • 4 kippenbouten
  • 1 el. tomatenpuree
  • 1/4 liter witte wijn
  • 1 el. Dijonmosterd
  • 3 el. sherry-azijn
  • 4 tenen knoflook
  • 3 el. slagroom (ik had nog cream cheese en denk dat dit lekkerder is)
  • ik voegde verse koriander toe aan het recept
  • Ik voegde tegen al mijn principes in een eetlepel suiker toe.
  • ik serveerde het met rijst


Hoe maak je het klaar?
  1. Bak de kippenpoten in wat olie en/of boter half gaar, maar in ieder geval bruin. 
  2. Bak de knoflook kort mee.
  3. Meng in een aparte schaal de tomatenpuree, witte wijn, azijn, roomkaas, en mosterd goed met elkaar. Op deze manier gaat het straks niet schiften (van het zuur en de room). 
    ook dit ziet er weer heerlijk uit
  4. Schenk het mengsel bij de kip en laat de kip verder garen in de saus. De saus dikt langzaam in. Proef of je ook vindt dat een beetje suiker nodig is (ik vond het anders iets te zuur, maar dat is afhankelijk van je mosterd, wijn en tomatenpuree).
  5. Als de kip uit elkaar valt, is deze klaar.
  6. Bestrooi de kip met gehakte koriander en serveer met rijst (en groentes).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten