Translate

vrijdag 22 juli 2016

Guilty pleasures. En lamtortilla's met 5 spices.



Een meisje dat ik ken is vegetariër. Behalve als er bitterballen geserveerd worden. Dan zijn de ober en mosterd ineens haar beste vriend geworden....

Vrienden van mij eten altijd koosjer. Behalve als het om garnalen gaat. Dan zijn de strenge spijswetten ineens vergeten...


Ik snap dat. Los van het feit dat ik zelf geen vegetariër ben, bitterballen natuurlijk ook echt heel lekker zijn, en ik allergisch ben voor garnalen, begrijp ik ook heel goed dat je soms van je principes kunt afstappen. Op een zwak moment. Omdat je iets gewoon echt heel lekker vindt.

De Wereld Draait Door introduceerde het begrip Guilty Pleasures al enige tijd geleden in Nederland. Toen ging het om muziek: muzikanten werden gevraagd welke foute liedjes zij stiekem onder de douche zingen. Zo'n beetje alle nummers die werden genoemd, staan op mijn Knuffelrock cd's die ik nog altijd afspeel als we onderweg zijn naar Italië. "All by myself", " How am I supposed to live without you", "Walking in Memphis", Johnny Logan's "Hold me now" en "What's another year?". Hoezo guilty pleasures? Keigoede muziek!

Tja, qua muziekkeuze schijn ik dus de vleesgeworden Guilty Pleasure te zijn. Ooit lang geleden, toen ik een beetje elitair wilde zijn en nog niet hardop durfde te zeggen dat de Knuffelrock cd's echte aanraders zijn (jullie zijn de eersten aan wie ik het durf te melden), meldde ik aan een vriendinnetje dat Vivaldi toch ook wel hele goede dingen had gedaan met zijn vier jaargetijden. Mijn vriendinnetje reageerde vervolgens met: "Oh, Vivaldi? Mijn vadurrr en ik noemen dat "Music for the Millions". Mijn enige poging om ook maar enigszins muzikaal onderlegd over te komen, werd direct in de kiem gesmoord. Knuffelrock dus. Verder ben ik nooit meer echt gekomen. 


Qua eten heb ik ook mijn Guilty Pleasures. 

Zoals jullie in meer dan 200 verhalen op mijn blog hebben kunnen ontdekken, kook ik meestal from scratch (zoals dat in mooi Nederlands heet) en doe ik mijn uiterste best om zo veel mogelijk groentes te eten, biologisch en duurzaam inkopen te doen, en ben ik dagelijks in strijd met mijzelf om mijn vlees- en visinname te beperken.

Maar zo'n 1 of 2 keer per jaar gaat het helemaal fout. Want als ik een van mijn Guilty Pleasures moet noemen dan is het de barbecue. En niet zomaar een barbecue....

Geef mij een authentieke foute BBQ-sessie. Geef mij worstjes, speklapjes, hamburgers, en spareribs. Geef mij vette sausjes, huzarensalade, pindasaus en stokbrood! En ik ben dolgelukkig! Niets geen visjes, groentespiesjes, polentaschijven en gevulde paddenstoelen op de grill. Gewoon heel veel vlees. Heel veel E-nummers. En heel veel vet. 

Ja, het is vreselijk. Ik weet het. Maar als kind ben ik praktisch zonder BBQ opgegroeid. Dat deden wij niet of misschien een enkele keer en dan zeer bescheiden. En nu vind ik het stiekem een van de lekkerste dingen die er zijn. Maar alleen als het goed fout aangepakt wordt natuurlijk. Met zo'n min mogelijk verfijning. En liefst met een verbrand bruin korstje aan het knapperige kippenvelletje. 

Maar goed: dit soort acties permitteer ik mij niet elke dag. En eigenlijk ook alleen als ik bij een ander ga eten. Vandaar dat ik vandaag gewoon een normaal recept op mijn blog zet. Een verrassend recept, dat het vast ook heel goed doet bij een barbecue. Maar dan wel zo'n sessie met heel veel groentes. 

***********************
Vandaag maken we een recept uit een nieuw kookboek dat ik afgelopen week heb gekocht (van de boekenbon die ik heb gewonnen door te stemmen op www.belangrijksteboek.nl). Het boek is van Miljuschka Witzenhausen en heet: Miljuschka's food trucks. Dit hele boek staat eigenlijk vol met guilty pleasures. Maar met name de lam tortilla's, die Miljuschka met eend maakt, zijn echt bijzonder lekker! En niet eens zo ongezond. 

LAMB TACOS


Wat heb je nodig voor 4 personen?

  • 500 gram lamssteak (kamertemperatuur)
  • 250 gram fijngesneden rode kool
  • 8 kleine tortilla's
  • 2 rode uien (in flinterdunne ringen)
  • 2 el. five spices (Chinees kruidenmengsel)
  • 3 el. yoghurtmayonaise
  • 1 el. chipotle-tabasco (die had je nog van mijn veganistische burger)
  • goede handvol fijngehakte koriander


Hoe maak je het klaar?

  1. Meng de mayonaise met de chipotle-tabasco
  2. Grill de uien met wat olijfolie in de grillpan totdat ze licht gebruind en zacht zijn. Schep ze in een bakje.
  3. Smeer de lamssteak in met wat olijfolie en de five spices. Grill ze in de grillpan afhankelijk van de dikte in een paar minuten rosé. 
  4. Laat de lam even rusten op een snijplank, en grill in de tussentijd de tortilla's kort in de pan totdat ze donkere strepen krijgen.
  5. Snijd de lam in dunne repen. 
  6. Smeer de mayonaise op de tortilla, leg hier wat reepjes lam op, bestrooi met de ui, rode kool en eindig met de koriander. 
  7. Rol op en eet smakelijk!

Ps. ik maakte deze tortilla's afgelopen week tezamen met vegetarische tortilla's (recept volgt een andere keer) en liet de gasten de tortilla's zelf beleggen. 

De ingrediënten voor beide soorten tortilla's


Geen opmerkingen:

Een reactie posten