Translate

vrijdag 10 juni 2016

Echt wel lekker, die veganistische burger


Op mijn werk heeft iemand in een column gesuggereerd dat onze kantines en bedrijfsrestaurants alleen nog maar een veganistisch aanbod mogen hebben. "Pas dan ben je als bedrijf echt duurzaam bezig".

Nu moet je je voorstellen dat ik bij een best wel grote organisatie werk. En dat in de huidige kantine de afdelingen kaas, frikadel, (karne)melk en ei gretig aftrek vinden bij de medewerkers (als ik mijn persoonlijke analyse van de afgelopen weken mag vertrouwen in ieder geval dan).

Zelden heeft een column van iemand kunnen rekenen op zoveel reacties. De opmerking van mijn collega bracht namelijk het nodige teweeg. Het ene (semi-)wetenschappelijke artikel na het andere werd als argument gebruikt om de uitersten in het debat te ondersteunen. Maar de persoonlijke meningen (al dan niet onderbouwd met iets anders dan frustratie) voerden de boventoon:

"Je krijgt een ijzertekort", "Voor soja-bonen worden hele oerwouden omgehakt", "Mogen we AUB zelf bepalen wat we eten?", " Wat is dit voor paternalistisch gedoe?" en "We eten al sinds mensheugenis vlees" waren argumenten van het anti-veganisme front.

"Er bestaat geen diervriendelijk vlees", "De vleesindustrie is vervuilend en ongezond" en "De wereld is gered als iedereen veganistisch eet" werd hen vervolgens tegengeworpen.

Het zal geen verrassing zijn dat men niet op een lijn is geëindigd. Daarbij heeft ook niet geholpen dat een van de leden van ons bestuur ook nog een duit in het zakje deed: "als je vlees wilt eten, moet je het maar van huis meenemen". Waarbij ik mij ineens realiseerde dat ik al tijden geen vleesbeleg meer koop op mijn werk, omdat biologische en diervriendelijke varianten helaas ontbreken.

Hoe dan ook: het blijft een lastige discussie, waarbij ik al de kriebels krijg van de gedachte dat ik alleen nog maar linzen, kiemen, en spelt mag eten. Om de een of andere reden klinkt dat toch allemaal net wat minder lekker dan een sappige hamburger of een gegrilde entrecote. Wat vind jij?

Maar.... ik ben niet voor 1 gat te vangen. Ik heb besloten me te gaan verdiepen in de veganistische keuken en heb mijn best gedaan met het recept van vandaag. Het is een recept dat gebaseerd is op het recept van restaurant "By Chloe" in Manhattan: een prijswinnende veganistische burger waar de mensen rijendik voor op straat staan. En dan word ik natuurlijk nieuwsgierig. Ik kan je vertellen: het is echt een hele lekkere burger! Maar dat komt misschien ook omdat ik er yoghurtmayonaise met eieren aan heb toegevoegd en cheezy nacho-chips.... waardoor de burger een tikkie minder veganistisch is geworden dan mijn oorspronkelijke bedoeling.

Maar hé...ik heb het geprobeerd. Toch?

Een (bijna) veganistische burger

Het recept is niet helemaal hetzelfde als het origineel. Amerikanen werken namelijk met "cups". Nu kwam ik er halverwege het recept achter dat een cup zwarte bonen een ander gewicht heeft dan een cup quinoa. Maar ja, toen zat de helft van de ingrediënten reeds in mijn vega-mix.


Let op. De voorbereidingstijd is lang! Zo moet je zoete aardappels poffen in de oven (circa 1 uur op 180 graden) en de quinoa klaar hebben staan. Gelukkig kun je dit een dag van tevoren allemaal al doen.


Wat heb je nodig voor 8 burgers?


  • Gepofte (zachte) zoete aardappels (circa 450-500 gram). Schil verwijderden.
  • 160 gram gekookte quinoa (ik had driekleuren quinoa, maar daar zie je niets van)
  • 2 blikken zwarte bonen (blik a 400 gram), zonder vocht
  • 6 fijngemalen soepstengels (als paneermeel)
  • 1 fijngehakte witte ui
  • 2 fijngehakte teentjes knoflook
  • 1 tl. gemalen komijn
  • 1 tl. paprikapoeder
  • 1 rode ui in dunne ringetjes
  • 1 zak tortilla-chips
  • handvol koriander
  • 2 vleestomaten in plakjes
  • verse guacamole (liefst zelfgemaakt: maar dan zonder tomaat en lenteui)
  • 3 el. mayonaise
  • blaadjes ijsbergsla
  • 1 el. chipotle-tabasco (te bestellen via www.albert.nl)
  • 8 zachte hamburgerbroodjes
  • optioneel: zoute augurken


Hoe maak je het klaar?


  1. Bak de ui met de knoflook aan in een pan tot ze zacht zijn.
  2. Mix de bonen, zoete aardappel, quinoa, ui, knoflook, komijn, paprikapoeder en wat zout stevig door elkaar. Houd de substantie nog een beetje grof, en maak er 8 burgers van. Proef even (er zit geen ei of rauw vlees in, dus dit kan gewoon) of je het voldoende smaak vindt hebben. Voeg anders wat extra zout, komijn of paprikapoeder toe. 

  3. Leg de hamburgers afgedekt in de koelkast tot gebruik (minimaal 30 minuten). Dit mag ook een dag van tevoren zijn. 
  4. Meng de mayonaise met de chipotle-tabasco. Deze tabasco heeft een heerlijke rooksmaak. De saus moet pittig zijn, en je moet de rooksmaak ook echt proeven. Voeg eventueel nog wat meer mayo of tabasco toe.
  5. Verspreid allemaal bakjes over tafel: eentje met de rode ui en koriander, eentje met de guacamole, eentje met de chips, eentje met de tomaten, eentje met de ijsbergsla, en eventueel eentje met de augurken. 

  6. Bak de burgers in wat olie. Reken op circa 5 minuten per kant. Ga wel heel voorzichtig met de burgers om. Ze vallen snel uit elkaar. 
  7. Serveer de burgers op de broodjes, en laat iedereen lekker zelf zijn hamburger samenstellen. 

Ps. het is echt onmogelijk om de burger netjes te eten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten