Translate

vrijdag 15 januari 2016

Martini on the rocks. Caribische pelau (rijst in kokosmelk met kip)


Ken je die oude reclame nog van Martini? Met van die dansende mensen in bikini op een zeilboot in de Cariben? Met wuivende palmbomen, azuurblauwe zee, en springende dolfijnen? Met stralende zon, volle zeilen, en een strakblauwe lucht?

Het is weer zo ver. Met de echte winter nog in het vooruitzicht, kan ik alleen maar aan de tropische zon denken. Aan tropische warmte. Aan de martini-reclame die zich ver, héél ver, van mij vandaan afspeelt.

Tenminste...

Ik ging ooit ook zeilen in de Cariben. Behalve dat ik geen dolfijn heb gezien (wat misschien kwam omdat ik redelijk wat dagen kotsend in het vooronder lag), een uitbraak van zonneallergie kreeg (toen ik eenmaal de weg naar het dek had terug gevonden), en een vulkaanuitbarsting op het eiland Montserrat leidde tot een allesbehalve rustige zee, ontdekte ik ook nog tijdens een tussenstop op het decadente St. Barths dat in die prachtige azuurblauwe wateren echt ÉNORME grote vissen zwemmen. En dan heb ik het niet over dolfijnen.

En dus bracht ik de rest van mijn tijd op de boot door in factor 50 (met een groot wit t-shirt) en stak ik alleen nog zo nu en dan niet meer dan mijn besnorkelde hoofd in het water: mijn lijf veilig vastgeketend in de dingy (rubberboot). Er werd dus niet zo veel gedanst op mijn zeilboot.

De Cariben waren mooi hoor. Ik wil ook niet te verwend klinken. Maar ook daar is het leven niet perfect. Waarmee ik maar wil aangeven dat je het soms maar beter bij dromen kunt houden. En die winter misschien gewoon maar in Nederland moet uitzitten. Maar dan wel onder de juiste voorwaarden. Bijvoorbeeld met een lekker Caribisch gerecht. Zo haal je de zon toch een beetje in huis.

Pelau


Je moet voor deze schotel een braadpan met deksel hebben. Houd daarnaast rekening met marineertijd van circa 1 uur.

Deze schotel is redelijk zoet. Zelf zou ik de rozijnen weglaten en vervangen met zwarte bonen (liefst zelf geweekt, want die worden tenminste niet zo snel een puree).

Wat heb je nodig voor vier personen?


  • 600 gram kippen dijen + poten
  • 350 gram rode paprika
  • 1 witte ui
  • 2 knoflook
  • 1 el. worchestersaus
  • 2 el. ketchup
  • 1 rode peper
  • 20 gram palmsuiker
  • 250 gram wortels
  • 20 gram verse koriander
  • 2 el. verse oregano
  • 250 gram basmatirijst
  • 400 ml kokosmelk
  • 400 ml water
  • 3 el rozijnen
  • Zout

Ik koos voor gekleurde worteltjes. Maakt het gerecht nog iets zonniger. 

Wat moet je doen?


  1. Snijd de kippendijen in stukken en leg deze met de kippenpoten in een grote diepe schaal.
  2. Snijd de ui, knoflook, Spaanse peper, en de paprika in kleine stukjes en voeg deze toe aan de kip.  
  3. Doe de worchestersaus, ketchup, en oregano bij de kip. Snijd de pootjes van de koriander fijn en voeg dit toe met vers gemalen peper.
  4. Meng alles goed door en laat dit circa 1 uur marineren. 
  5. Doe wat olijfolie in een grote braadpan en smelt hierin de palmsuiker. Voeg de kip en marinade toe en bak dit goudbruin.
  6. Snijd de wortels in dunne ringen en voeg dit, samen met de kokosmelk en het water toe.
  7. Voeg de basmatirijst toe. 
  8. Doe de deksel op de pan en laat dit tien minuten op zacht vuur stoven. Het vocht zou nu helemaal opgenomen moeten zijn in de rijst. 
  9. Zet het vuur uit, voeg de rozijnen toe en laat alles nog tien minuten met de deksel op de pan staan.
  10. Breng op smaak met zout en serveer met de rest van de koriander.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten