Translate

vrijdag 30 januari 2015

Tropische warmte en Caribisch Bananenbrood


Elk jaar trap ik er weer in. Dan is Oud & Nieuw achter de rug en denk ik dat het klaar is met de winter. Dan is voor mijn gevoel de grootste hobbel genomen en ben ik helemaal klaar voor de lente.

Dat de winter dan officieel pas net begonnen is, gaat er bij mij niet meer in. En dat is best jammer, want dat zou mij kunnen behoeden voor de nodige teleurstellingen. Namelijk elke keer dat de temperatuur nog onder de 15 graden daalt (en dat is best vaak kan ik je vertellen). En elke keer dat het per ongeluk toch weer gaat sneeuwen. En elke keer dat de nieuwslezer het woord 'Elfstedentocht' in zijn mond neemt. En elke keer dat de NS besluit om de nodige treinen uit de dienstregeling te halen....

Zo ook afgelopen weekeind. Terwijl ik mij zat te verheugen op een gezellig weekeindje met mijn moeder (met een bezoekje aan de lapjesmarkt in Utrecht) viel de sneeuw met bakken uit de lucht en veranderden Neerlands wegen in een heuse schaatsbaan. Daar gingen de plannen! Tegen de tijd dat de wegen weer begaanbaar waren, was de lapjesmarkt opgedoekt (wat op zich wel een leuke woordkeuze is, al zeg ik het zelf) en hadden we inmiddels besloten ons weekeindje voorlopig even uit te stellen.

De teleurstelling was groot, dat begrijp je. Maar ik liet mij niet kennen. Ik kwam in actie. Als de lente niet naar mij kwam, dan kwam ik wel naar de lente (so to speak). Ik dook mijn kookboekenkast in, dompelde mijzelf onder in Caribische sferen, en kwam tevoorschijn met enkele leuke Tropische receptjes:

  • Caribisch bananenbrood; én
  • Surinaamse komkommers: én
  • Pelau, een Caribische kipschotel.
Ik ging aan de slag en weldra ging de zon weer schijnen in mijn huis (en buiten ook, viel het je op?). Dankzij de spicy pepers in twee van deze recepten, brak het zweet mij overigens ook nog daadwerkelijk uit. Alsof ik mij écht in de Tropen bevond. Missie geslaagd. 

***

Vandaag krijgen jullie het recept voor het Bananenbrood. De andere recepten (met de pepers) volgen op een later moment, als ik vind dat de lente echt te lang op zich laat wachten. Van het Bananenbrood krijg je gelukkig ook een lentegevoel hoor! Zeker als je het vers en warm  uit de oven eet, met een beetje boter en wat honing of jam.

Caribisch Bananenbrood


Wat heb je nodig?
  • 625 gram bloem
  • 2 1/2 tl. bakpoeder
  • 2 tl. koek- en speculaaskruiden
  • 1/2 tl. zout
  • 4 rijpe bananen
  • 1 tl. vanille-essence
  • 125 gr. boter
  • 80 gr. suiker
  • 2 eieren
  • 180 gr. ongepelde amandelen (fijngehakt)
  • 2 el. honing
Het recept voor Bananenbrood komt uit het boek 'Culinaria. De Cariben'. Ik zou mezelf echter niet zijn als ik niet een aantal dingen in het recept had veranderd. In het origineel gebruiken ze geen koek- en speculaaskruiden, maar dat had ik in huis en leek me wel lekker. Ik heb er 4x meer ingedaan dan de kaneel en nootmuskaat die er oorspronkelijk in moesten (1/2 tl.). Verder heb ik er een grote pot amandelen op honing doorheen geschept. 


Hoe maak je het klaar?

  • Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet een bakvorm in.
  • Pureer de bananen met de vanille-essence. Houd apart.
  • Meng de bloem, het bakpoeder, het zout en de specerijen door elkaar in een grote schaal.
  • Klop in een andere kom de boter met het suiker en de eieren tot een luchtige massa. 
  • Schep de boterpuree door de bananen, en meng dit vervolgens door de bloem. Schep hier de amandelen en de honing door heen.
  • Doe het deeg in de bakvorm en bak in circa 45 minuten gaar (afhankelijk van je oven, en de dikte van het brood). 
  • Het brood is klaar als je er een vork in prikt en deze is droog als je hem er uit haalt.
  • Laat het brood ongeveer 10 minuten buiten de oven rusten totdat je hem aansnijdt. 
  • Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten