Translate

vrijdag 9 januari 2015

Stormy weathers (en het recept voor erwtensoep)

De Hollandse Keuken

Tot 2007 had ik nog nooit stamppot gemaakt. Nog nooit. De Hollandse keuken behoort immers niet tot mijn favorieten. En de gedachte om zomaar uit mezelf iets met gekookte aardappelen en jus te fabriceren komt nu eenmaal niet van nature bij mij op.

Tot die ene dag in 2007 dus. Het was een stormachtige dag. En dat is een understatement. Het was namelijk een ZEER stormachtige dag. Een zodanige stormachtige dag dat de hijskraan op het bouwterrein naast mijn kantoor mee leek te bewegen in de wind en collega's af en toe angstig naar het gevaarte keken om er zeker van te zijn dat het niet om zou vallen.

"Een hijskraan kan niet omvallen, mevrouw. Dan moet er echt iets heel erg mis zijn" kreeg een collega nog te horen toen zij melding maakte van het bewegen van het hoge gevaarte. 

En nu moet je raden wat er vervolgens gebeurde. 
Inderdaad.... 

De hijskraan viel om. En belandde precies op mijn afdeling waar vele collega's aan het werk waren. En waar iedereen gelukkig voldoende alert was om bij het horen van een harde knal naar buiten te kijken, de situatie in te schatten, en vervolgens keihard weg te rennen. En gelukkig maar. Want van het gros van het kantoor was niet bijster veel meer over. Het was een wonder dat er 'slechts' zes gewonden waren. 

Ook ik had veel geluk. Ik had een vergadering gehad op een andere locatie in de stad en had besloten om eerst een lekker broodje voor de lunch te kopen (tja...). Daardoor nam ik pas 10 minuten later de bus naar mijn werk (fietsen was door de wind geen optie) en liep ik nét niet op het pleintje voor mijn kantoor toen dat ding omviel. Ik ben nog nooit zo blij geweest dat ik van lekker eten houd. 

Maar die avond, die avond dat de hijskraan viel, maakte ik dus voor het eerst van mijn leven stamppot. Het was het enige dat ik kon bedenken toen ik 's avonds thuiskwam na een dag vol emoties (en een stevige borrel bij een collega thuis): er moesten aardappels komen! Er moest jus komen. Er moest een gehaktbal komen. En vooruit.... ook wat gorgonzola en een goede pluk rucola (want je moet ook weer niet overdrijven). 

's Avonds belde een vriendin om te vragen hoe het met me was. "Ik weet het niet" zei ik "Maar ik heb wel stamppot gemaakt vanavond". "Oh. Dan gaat het dus toch nog niet zo goed met je". 

De dag dat de hijskraan viel. Het was de eerste en de enige keer dat ik ooit stamppot maakte. 

****************

Vandaag krijgen jullie van mij het recept voor zelfgemaakte erwtensoep. Je kunt veel zeggen over de Hollandse keuken (en over stamppot), maar erwtensoep, pepernoten en haring zijn voor mij heilig. Die vind ik heerlijk. Oja, en stoofvlees ook. En een goede gehaktbal. En vooruit: asperges met ham ook. Ennuh..... 

Onderstaand recept is geïnspireerd door de erwtensoep van Eva, de moeder van een vriendin van mij. Maar ik heb er een eigen draai aan gegeven. Dat schijnt te mogen met erwtensoep. Iedereen maakt het op zijn eigen manier.

Zelfgemaakte erwtensoep 

Let op: Reken op anderhalf-twee uur bereidingstijd en zet de soep tenminste 1 nacht in de koelkast. De volgende dag (en de dagen erna) is hij het lekkerste.

Wat heb je nodig?
  • 500 gram spliterwten
  • 1 hips (bovenpoot van een varken, te verkrijgen bij de slager) of platte rib
  • 2 speklapjes in reepjes
  • 1 winterwortel in kleine blokjes 
  • 3 prei in dunne halve manen
  • 1 selderijknol in kleine blokjes (600-700 gram)
  • 2 uien in kleine blokjes
  • 2 blaadjes laurier
  • 1 rookworst
  • zout
En erbij: roggebrood, katenspek en lekkere pittige mosterd. 

Onder: hips. Boven: speklapjes. 

Hoe maak je het klaar?

  1. Was de spliterwten en gooi ze met de hips, de fijngesneden spek, de laurierblaadjes en 2 liter water in een grote pan en zet het vuur aan. Waarschijnlijk staat op de verpakking van de spliterwten dat ze eerst 12 uur moeten weken, maar dat hoeft niet. 
  2. Blijf de eerste 10 minuten in de buurt van de pan, en schep het schuim dat verschijnt van het water af. Als er geen schuim meer verschijnt, kun je de pan op niet al te hoog vuur zachtjes laten koken. Reken op zeker een uur. Roer af en toe om te zorgen dat er niets aankoekt. 
  3. Na een uur zouden de spliterwten uit elkaar moeten zijn gevallen. Voeg dan alle groenten toe. In sommige erwtensoepen zit aardappel, maar in de mijne niet. 
  4. Kook de soep zachtjes door tot de soep dik wordt en de groenten helemaal gaar en zacht zijn. Reken op nog ongeveer een uur. Roer af en toe en voeg eventueel wat extra water toe, maar maak de soep zeker niet te dun!
  5. Zet het vuur uit. Laat de soep afkoelen. Snijd al het vlees van de hips, gooi het bot weg en voeg het vlees toe aan de soep.
  6. Snijd de rookworst in dunne plakjes en voeg toe aan de soep. Zet de pan vervolgens een nacht in de koelkast.
  7. Warm de soep weer op om te serveren. Voeg dan het zout toe. Er kan best een goede hoeveelheid zout in (blijf goed proeven). 
  8. Serveer met roggebrood, katenspek en pittige mosterd. 
  9. Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten