Translate

vrijdag 29 augustus 2014

Op reis 3. Over rijstmandjes, Verwegistan en Aziatische mosselen


Ik heb geen geweldig talent voor reizen. Ik realiseer me dat dit idee door mijn verhalen van de afgelopen weken misschien is ontstaan, maar het is gewoon niet zo.

Allereerst heb ik een hekel aan vliegen. Vroeger had ik daar nooit zo'n last van, en vloog ik zonder enig probleem de hele wereld over. De lol verdween toen ik ooit in Verwegistan enigszins zorgeloos in een schattig oud vliegtuigje stapte, en mijn mede passagiers op mijn reactie "Nee hoor, dat zijn geen Griekse letters op de cockpit. Dat zijn Russische letters" volslagen in paniek raakten. Ik raakte besmet.

Ten tweede ontgaat mij soms nog wel eens wat essentiële basisinformatie als ik in het buitenland ben. Zo was ik ooit in Indonesië op de dag dat alle metalen voorwerpen werden geëerd. Het was een heilige dag en daarom werden er overal kleine offertjes gebracht aan de god die blijkbaar over metalen voorwerpen waakt en in de watten moest worden gelegd. Er lagen bloemen op auto's, alle brommertjes werden gedoopt, en in winkeltjes werden kleine bakjes met rijst geplaatst. En natuurlijk gebeurde dat precies op de plek waar ík vervolgens mijn slippertjes neerzette...

Traditionele gebruiken zijn niet echt mijn sterkste kant. Het is niet dat ik mijn best niet doe hoor! Soms doe ik alleen iets te veel mijn best en dan ontgaat mij het een of ander. Zo zette ik ooit de meezinger 'La Cucaracha' in toen ik met een stel Amerikanen op pad was. Zij waren allemaal liederen aan het zingen die ik niet kende en ik dacht: "ik weet nog wel een nummer dat iedereen kent. Kunnen we allemaal meezingen!". Helaas had ik niet in de gaten dat zij religieuze liedjes hadden gezongen. (En daar kwam ík aan: met een lied over een kakkerlak....)

Goed. Mijn conclusie is inmiddels dat ik maar vooral lekker veel naar Italië moet blijven gaan. Dat is goed te doen met de auto, de lokale gebruiken ken ik inmiddels (alle fouten heb ik immers al een keer gemaakt) en de mensen blijken daar (in tegenstelling tot Amerikanen) behoorlijk vergevingsgezind.

***

Aziatische mosselen


Wat heb je nodig voor 4 personen?
  • 4-5 kilo schoongemaakte mosselen
  • 2 stengels citroengras (doormidden gesneden in de lengte en breedte)
  • 1 Spaanse peper (in kleine ringetjes)
  • 6 lente-uitjes (in kleine ringetjes)
  • 1 paksoi (in dunne reepjes)
  • 30 gram verse koriander (waarvan de helft fijngehakt met de knoflook)
  • 2 limoenen, elk in 4 parten
  • 4 tenen knoflook (fijngehakt)
  • 2 blikken kokosmelk
  • 1-2 el vissaus
  • 1-2 el. sesamolie
  • eiernoodles (serveersuggestie ipv brood)
Zorg dat je een ruime pan hebt met een dunne bodem én een deksel. De mosselen moeten namelijk de ruimte hebben om open te gaan in de pan. Gebruik eventueel meerdere pannen.

Enkele van de ingrediënten



Hoe bereid je het?
  1. Schenk de sesamolie met wat olijfolie in de pan en verhit dit.
  2. Voeg hier de Spaanse peper, de fijngehakte koriander, de knoflook, de lente-ui en het citroengras aan toe. Verhit dit op een middelmatig vuur tot alles lekker begint te geuren. 
  3. Voeg de mosselen toe en laat deze onder wat omscheppen even (paar minuten) goed heet worden in de pan. Zet dan een deksel op de pan.
  4. Kijk na vijf minuten of de mosselen al open staan. Zo ja? Giet de kokosmelk erbij met de vissaus. Zo nee? Zet de deksel er weer op en kijk een paar minuutjes later opnieuw. Voeg dan de kokosmelk en vissaus toe.
  5. Schep de mosselen om in de kokosmelk. Zet het deksel opnieuw op de pan en laat de mosselen nog een keer heel heet worden (ongeveer 5 minuten). 
  6. Maak in de tussentijd de noodles klaar als je deze bij de mosselen wilt serveren. 
  7. Ga voorproeven. Zijn de mosselen vol en romig? Dan kun je de limoenen een beetje uitknijpen boven de pan, ze bij de mosselen gooien met de resterende koriander en de paksoi. 
  8. Schep alles nog één keertje goed om voordat je de pan op tafel zet. 

Ps. Ik vind deze mosselen de volgende dag vaak nog een stukje lekkerder. Dan zijn ze helemaal volgezogen met de kokosmelk en de kruiden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten