Translate

vrijdag 22 augustus 2014

Op reis 2. De lekkerste augurk ter wereld

Zelfgemaakte augurken

Zoals ik jullie bij verhaal nummer 100 had beloofd, zijn we de komende tijd op reis. Want niet alleen in Italië kunnen ze lekker koken, ook in andere landen doen ze erg hun best.

Vorige week waren we in de Verenigde Staten, en volgende week gaan we naar Egypte, Thailand of elders op de wereld. Maar vandaag brengen we een bezoek aan het land waar ik ooit de lekkerste augurk ter wereld at. En dat is Israël.

Nu zul je momenteel waarschijnlijk niet gelijk aan augurken denken als je het woord 'Israël' hoort, maar mijn verhaal gaat dan ook over een periode járen terug toen het rustiger was in die regio. Ik bezocht het land met familie en maakte daar een rondreis.

Israël was een bijzonder land om te bezoeken. Jeruzalem, Tel Aviv, Haifa, de Dode Zee, Massada, Akko, Yad Vashem (het Holocaust instituut in Jeruzalem)... ik vond het op zijn zachtst gezegd: indrukwekkend.
Maar ook op culinair gebied was dit een bijzondere reis. Het bezoek aan dit land betekende voor mij namelijk een eerste echte kennismaking met de keuken uit het Midden-Oosten. En dat begon al met het ontbijt.

Zo begonnen wij de dag met yoghurt met komkommers en skhug, een pikante saus van pepers waar mijn nuchtere maag toch wat moeite mee bleek te hebben, maar die ik wel geweldig smaakvol vond. De rest van de dag aten wij ongelooflijk zoete vruchten, knapperige broden, witte kazen, frisse salades (met paprika, komkommers, pepers, limoenen, komijn, peterselie, tomaten, olijven) en natuurlijk Tahin (een saus van sesam) en Hummus (een puree van kikkererwten): allemaal gerechten en ingrediënten die je ook, vaak met een variatie, in andere landen in die regio terugvindt.

Mijn meest bijzondere culinaire herinnering betrof echter mijn bezoek aan (ik geloof) Haifa. Een familielid dat eerder in Israël was geweest, nam ons mee door de nauwe steegjes van de stad naar de markt waar de hele dag dode kippen in de volle zon hadden gehangen. Na tien keer verdwalen en tien keer dezelfde marktkoopman tegen te zijn gekomen, eindigden wij uiteindelijk op de plaats van bestemming: een klein onooglijk restaurantje dat verlicht werd door tl-licht. En waar we vervolgens de lekkerste kufta kebab ter wereld aten: vol kruiden, sappig, en voorzien van (opnieuw) de heerlijkste frisse en verse salades en sauzen.

Het water loopt mij in de mond als ik er weer aan denk.

En dat gebeurt dus ook als ik terugdenk aan die geweldige home-made augurken die ik die vakantie at en die gemaakt waren door een lokale dame. De augurken waren zout: niet zoet en ook niet zuur. En ze waren perfect gekruid. Met dille en knoflook. Gelukkig bleek het familielid, dat mij toentertijd door de kleine nauwe straatjes van Haifa wist te loodsen, het recept te hebben. En dat krijgen jullie vandaag van mij. Ik hoop dat jullie er net zo van gaan genieten als ik toen deed.


De lekkerste augurk ter wereld

Het recept behoeft nog wel een toelichting. Ik gebruik in mijn recept namelijk snackkomkommers. Dat zijn eigenlijk geen augurken. Tenminste: daar wees iemand mij onlangs op. Ik heb echter geen idee waar ik in Nederland echte augurken vandaan moet toveren. En in dit recept fungeren ze uitstekend als vervanging voor hun achterneef. Ik klaag niet.

Is toch bijna een augurk?
Ten tweede heb ik in eerste instantie een beetje geëxperimenteerd met het recept. Het idee is namelijk dat je de augurken bewaart in water dat "zo zout is als de zee" en kruidt met "heel veel dille en heel veel knoflook". Ik vroeg nog: "Welke zee?" en "Wat is heel veel?", maar meer instructies waren er niet. Ik heb dus maar wat geprobeerd:

  • Poging 1: 200 gram zout (Perzisch Blauw zout, dat heel zout zout is) op 2 liter water met 15 tenen knoflook en zeker 75 gram dille. Te zout, maar qua smaak verder precies zoals in mijn herinnering. 
  • Poging 2: 150 gram zeezout op 2 liter water met 6 tenen knoflook en 45 gram dille. Niet te zout, maar vlak van smaak.

Kortom: wat heb je nodig?
  • 4 emmertjes met snackkomkommers (je houdt misschien wat over)
  • 150 gram zeezout
  • 75-100 gram gram verse dille 
  • 15 tenen knoflook (in grove stukken)
  • 2 weckflessen (1 liter en een 1/2 liter: misschien een beetje vreemd, maar dat was wat ik in huis had)
  • Wat gekneusde peperkorrels 
  • 2 liter water
Je kunt natuurlijk ook minder maken.

Hoe maak je het klaar?
  1. Steriliseer de weckflessen eerst door ze even te koken in water, en dan uit te laten dampen op een schone theedoek. 
  2. Kook 2 liter water, en los hier 150 gram zout in op. 
  3. Verdeel de snack komkommers over de twee potten, duw in alle gaten de tenen knoflook en de dille. Duw alles heel goed aan. Let op: houd de augurken heel! Anders wordt het te zout. 
  4. Voeg eventueel de peperkorrels toe (of andere specerijen die je lekker vindt). Top alles af met knoflook en dille. 
  5. Giet het hete zoute water over de komkommers tot aan de rand van de pot. Waarschijnlijk houd je wat water over.
  6. Sluit de pot en zet hem op zijn kop (de deksel trekt nu vacuüm). 
  7. Bewaar de potten in de koelkast en wacht tenminste 1 week voordat je de augurken uitprobeert. 
Ik vind de augurken het lekkerste na 1 week. Dan zijn ze nog goed knapperig.

Laat je weten hoe je ze vindt?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten