Translate

vrijdag 30 mei 2014

De lekkerste zomerse drankjes: van Cider tot Limoncello Spritz

Limoncello Spritz met munt en limoen

Eigenlijk had ik voor deze week bedacht dat ik jullie een recept met lam zou geven.Maar toen ik in mijn statistieken zag dat de belangstelling voor de drankjes op mijn blog (zoals de Hugo en de Scroppino) met elke zonnestraal significant toenam, besloot ik dit recept te bewaren voor volgende week en jullie nu te voorzien van de hipste en lekkerste drankjes voor deze zomer.

Ik heb verschillende soorten drankjes voor jullie. Allereerst zijn daar de drankjes waar je niet zo veel hoeft te doen. Het is een kwestie van de kurk er uit trekken of de schroefdop opendraaien en: drinken. Maar dat maakt de drankjes echt niet niet minder lekker. Zo heb je daar de...

Cider
Mijn belangstelling voor cider is ooit ontstaan toen ik met een Engelse vriendin van mij op bezoek ging bij een ciderhouse in Cornwall, Zuid-West Engeland. Alhoewel ik de cider toentertijd niet te drinken vond, maakte de boomgaard wel grote indruk op mij. Dit kwam niet alleen door de enorme boomgaard waar we rondliepen; Het kwam ook door de realisatie dat die Engelsen dat slappe brouwsel blijkbaar enorm kunnen waarderen. Zij schijnen wel 600 miljoen liter per jaar te drinken! Dit kon ik niet helemaal plaatsen toen ik een slok van dat bocht nam.

Pas toen ik jaren later een workshop van Slowfood volgde over Engelse ciders (er zijn ook Franse, Duitse en bijvoorbeeld Spaanse varianten) begon ik die Engelsen een beetje te begrijpen en het product te waarderen. Er bleken namelijk tal van heerlijke ciders te zijn!


Een echte cider proeft een beetje 'dik' en vol, en heeft soms bubbels, maar soms ook niet. De smaak doet vaag denken aan appelsap, en heeft soms een lichte gistsmaak. De ene cider is wat zoeter dan de ander.
Op de foto zie je een Nederlandse cider die ik onlangs kocht op de Streekmarkt in Utrecht. Maar mijn persoonlijke favorieten zijn:

  • Dunkertons Black Fox
  • Cornish Orchards, Cornish Vintage Cider

Deze kun je bijvoorbeeld kopen:

Je ziet overigens steeds vaker ciders op de drankkaart in cafés en restaurants. Verwar bekende merken als Jillz en Strongbow echter niet met het spul dat ik hierboven noem. Echte cider is iets héél anders. Jillz en Strongbow zijn veel zoeter en lijken meer op frisdrank.

Perry
Alhoewel ik ciders erg kan waarderen, ben ik een nog grotere fan van Perries. Perries worden, zoals de naam al zegt, gemaakt van (vergist) perensap. De bereidingswijze en het alcoholpercentage zijn min of meer gelijk aan die van cider, maar uiteindelijk is het echt een ander product. Perries zijn vaak wat zoeter dan ciders. Het risico is daarmee wel bijzonder groot dat je snel te veel drinkt, terwijl het alcoholpercentage hoger is dan dat van gemiddeld biertje....

Mijn favorieten:

  • Dunkertons Perry
  • Poiré Domfront (zie het plaatje: 7,5%) 

Ook deze drankjes zijn te krijgen op de meeste van bovengenoemde plekken. 


Goed, hiermee zijn we aangekomen bij de drankjes die je niet zomaar uit de fles kunt tappen, maar waar je daadwerkelijk wat voor moet doen.

Rossini
De Rossini is een Italiaans zomerdrankje dat eigenlijk een beetje vergeten lijkt te zijn. Het is in ieder geval momenteel niet (meer) zo hip. Maar dat snap ik niet. Het is geweldig lekker, super simpel en maakt veel indruk. Bovendien krijg je met dit drankje wél 5 stuks fruit binnen. Wat wil je nog meer?

Voor 1 persoon heb je nodig:
  • 5 aardbeien
  • 120 ml prosecco

Pureer 4 van de 5 aardbeien in een zeef. Wrijf zo veel mogelijk aardbei door de zeef. Vang het sap op. Dit is ongeveer 3 eetlepels. (De rest van de aardbei in de zeef kun je lekker opeten).

Deze foto is wel een beetje scheef genomen. 

Schep het sap van de aardbei in een mooi glas en schenk hier de prosecco over heen. Meng goed met een lepeltje en garneer met de laatste aardbei. Serveer direct. 



De Rossini is vernoemd naar Gioacchino Rossini, een Italiaanse componist en is een afgeleide van de Bellini Cocktail. In de Bellini cocktail zitten perziken in plaats van aardbeien (maar die zijn momenteel nog niet verkrijgbaar).

En dan volgt last but not least.... de:

Limoncello Spritz

De Limoncello Spritz lijkt het echte drankje van dit jaar te worden, want ik ben het al op tal van plekken tegengekomen. Vorig jaar bedacht een teamgenootje van mij het al, toen ze de vlierbloesemsiroop van de Hugo niet in huis had. Het drankje lijkt ook op de Hugo, maar de verhoudingen van de ingrediënten liggen wat anders. De Limoncello Spritz (mijn Limoncello Spritz) is iets sterker dan de Hugo. Drink er niet te veel van, want voor je het weet lig je onder de tafel. En dat is jammer, want zomernachten kunnen zo heerlijk lang zijn.

De verhoudingen voor mijn Limoncello Spritz zijn als volgt: 1: 2: 6. Dat is één eenheid spa-water op twee eenheden limoncello op zes eenheden prosecco.

Als je er van uit gaat dat in een groot glas circa 150 ml kan, heb je voor 3 glazen het volgende nodig:
  • 50 ml spuitwater
  • 100 ml limoncello
  • 300 ml prosecco
  • 3 takjes munt
  • 3 schijfjes limoen of citroen

Het hele idee is simpel: je start met de limoncello, schenkt er wat spuitwater op, en je eindigt met de prosecco. Je roert kort met een lepeltje, voegt wat muntblaadjes toe, en garneert het glas met een stukje limoen of citroen.

Ik heb geen twijfel: het wordt een mooie lange zomer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten