Translate

vrijdag 4 april 2014

Hartstikke Italiaans: wontonoli met groene asperges


Ik houd niet van fusion.
  • Spaghetti met limoen en koriander? Niet voor mij.
  • Lasagne met feta? Ik zal het niet maken.
  • Pizza met ananas? Dat mag je in mijn bijzijn niet eens bestellen!

En toch kom ik vandaag met wontonoli.

“Wontonwattes ?“ hoor ik je zeggen.

Ja. Wontonoli. Dat is de naam die ik heb gegeven aan een heerlijke ravioli gemaakt van Chinese (!) wontonvelletjes. Shame on me.


Maar ja. Ik denk dat ik voldoende argumenten heb om mij er uit te kletsen als ik moet verklaren waarom ik deze velletjes heb gebruikt:

(1)    Allereerst is het de schuld van die Italianen zelf. Die hebben natuurlijk een giga kans laten liggen door niet zelf van die handige vierkante (en dunne) pastavelletjes op de markt te brengen (en dat terwijl zij wel honderden andere soorten pasta  verkopen. Heel dom.)

(2)    Ten tweede had ik natuurlijk wel zelf pasta kunnen maken, maar behalve dat dit toch altijd wel veel werk is, moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf nooit echt onder de indruk ben van mijn eigen gemaakte pasta. Of laat ik het zo zeggen: de moeite van het werk kan ik er vaak niet echt in proeven.

(3)    Ten derde is het natuurlijk maar de vraag hoe je fusion precies wilt definiëren (ja, nu komen de harde argumenten!). De Italiaanse keuken is natuurlijk stiekem 1 grote fusion, met bijvoorbeeld Arabische invloeden in het zuiden (aubergine, munt, gedroogde zuidvruchten), en Oostenrijke invloeden in het noorden (zoals gnocchi).

(4)    Én tenslotte: breng ik met dit gerecht geen hele vreemde smaken naar de Italiaanse keuken, zoals de ananas op de pizza natuurlijk wel doet. De wonton-velletjes zijn iets gladder van structuur dan pasta, maar de meeste mensen zullen dit echt niet in de gaten hebben. Die zijn alleen maar héél erg onder de indruk.

 Kortom:  mijn advies? Kook, serveer, en neem de complimenten glimlachend (en zwijgend) in ontvangst.  Ja, we eten vanavond hartstikke Italiaans. Buon appetito.

Wontonoli met asperges (10 stuks)
Serveer  1 of maximaal 2 wontonoli p/p als voorgerecht.

De ingrediënten:
  • 20 wonton velletjes (ontdooid)
  • 1 bol buffelmozzarella
  • 400 gram aspergetips (groen)
  • 40 gram geraspte Parmezaanse kaas + beetje extra
  • 1 geklopt ei (in een bakje)
  • 100 gram (biologische ) kipfilet (vleeswaren)
  • Goede olijfolie

De bereiding:
  • Zet een kleine en een grote pan met water op.
  • Kook in het kleine pannetje de aspergetips in 2 minuten al dente. Haal de helft van de asperges uit de pan. En kook de andere asperges nog 1 minuutje door.
  • Hak de buffelmozzarella fijn met de kipfilet en de langer gekookte asperges. De asperges hoeven niet super fijn gehakt te worden. Meng hier de Parmezaanse kaas doorheen.
  • Leg 10 wontonvelletjes op een plastic snijplank of bakpapier (of een andere ondergrond die niet te veel plakt) en smeer ze in met een laagje geklopt ei.
  • Verdeel de aspergevulling over de 10 wontonvelletjes zoals op de foto. Let op: je hebt snel per ongeluk twee velletjes tegelijk te pakken. 
    lekker veel vulling
  • Leg op elk velletje een ander wontonvelletje en plak de zijkanten zeer zorgvuldig dicht. 
    dit kan dus netter...
  • Schep de wontonoli’s met een spatel van de ondergrond en leg ze voorzichtig in de grote pan met kokend water. Na circa 3 minuten is de pasta klaar. Schep ze voorzichtig uit de pan en laat ze goed uitlekken.
  • Serveer met de andere aspergetips, de extra Parmezaanse kaas en de olijfolie.


ze zijn best groot

Geen opmerkingen:

Een reactie posten