Translate

vrijdag 14 maart 2014

Ondertussen eet men ergens anders malfatti. Met gerookte forel.


Het is deze week de Boekenweek en het thema is ‘Ondertussen ergens anders’.  Helaas heb ik zelf nog geen kans gezien om deze week de boekhandel te bezoeken. Dat kwam omdat ik ondertussen [wat ik overigens een erg lelijk woord vind, omdat het volgens mij ‘intussen’ of ‘onderwijl’ moet zijn….] ergens anders heel erg hard aan het werk was (namelijk op mijn werk).

Het is jammer dat ik de boekhandel nog niet heb bezocht. Ik ben dol op boekhandels en de sfeer die daar heerst. Zo veel boeken, met zo veel verhalen, waarin je je zo diep kunt verliezen! Zeker in de Boekenweek wordt deze sfeer nog extra benadrukt. Ineens hoor je over boeken die je nog niet kende en wordt je nieuwsgierigheid (oké, mijn nieuwsgierigheid) optimaal getriggerd.  

Ik vind het heerlijk.

Gnocchi vind ik overigens ook heerlijk (goed bruggetje, hè?).  Terwijl een enkele Nederlander deze deegballetjes langzaam maar zeker begint te omarmen, eet menig Italiaan ‘ondertussen’ ergens anders deze balletjes heel regelmatig. Met smaak, en in vele verschillende vormen.  

In Nederland kennen wij eigenlijk hoofdzakelijk de ‘witte’ gnocchi [spreek uit: njokkie], die je op de pastafdeling van de supermarkt vindt. Dit is de traditionele gnocchi die gemaakt wordt van bloem met aardappelpuree.

In Italië vind je echter ook gnocchi met een andere basis, bijvoorbeeld zonder aardappel maar met ricotta. Of met pompoen. Of met spinazie. Of met oud brood. Hierdoor kan de structuur en smaak enorm verschillen. En natuurlijk krijgen deze gnocchi in Italië allemaal een eigen naam.

Zelf ben ik groot fan van de strangolopreti (‘priesterwurgers’) en de malfatti (‘slecht gemaakten’).  De strangolopreti worden gemaakt met oud brood en vaak met spinazie (of bijvoorbeeld snijbiet). Ik heb begrepen dat het gerecht haar naam te danken heeft aan priesters die zich vroeger ongans aten aan deze balletjes. Die overigens meestal geserveerd worden (en werden) met geklaarde boter en salie.

De malfatti lijkt op de strangolopreti, maar is wat luchtiger. Deze worden gemaakt met ricotta. Ik ben met name een fan van de malfatti, omdat ze er niet perfect uit hoeven te zien. Ik houd van koken, maar precisiewerk is niet aan mij besteed. De malfatti is dus perfect voor mij! Dat scheelt bij het koken een boel tijd. Tijd die ik ondertussen ergens anders aan kan besteden. Aan een bezoek aan de boekhandel bijvoorbeeld…

Hieronder vind je het recept voor malfatti met gerookte forel. Het is een heerlijk recept en echt niet moeilijk om te maken. Bovendien heb je, op de manier waarop ik ze hieronder beschrijf, slechts 1 pan en een maatbeker nodig.

Malfatti con trota affumicata (4 personen / voorgerecht)

Ingrediënten
·           120 gram ricotta
·           300 gram verse spinazie
·           50 gram Parmezaanse kaas  + wat extra
·           90 gram bloem
·           100 gram gerookte forel
·           1 ei
·           4 Tasty Tom tomaten
·           Wat olijfolie om in te bakken, en wat goede olijfolie om de gnocchi te serveren.

Bereiding

1.       Snijd de tomaten doormidden. Ontpit ze, en snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Zet ze apart.
2.       Schenk een beetje olijfolie in een pan en bak de spinazie kort aan totdat deze helemaal is geslonken. Doe alle spinazie in een litermaat.
3.       Maak de pan schoon en doe hier ruim water in. Voeg zout toe aan het water als het kookt.
4.       Voeg de ricotta, Parmezaanse kaas, bloem, ¾ van de forel en het ei toe aan de spinazie. Meng alles goed door, en zet hier de staafmixer in. Zorg dat het een homogene massa wordt.


5.       Pluk de resterende forel in kleine stukjes en meng dit door de spinazie.
6.       Schep met een eetlepel een schepje van het spinaziemengsel, en schep hier vervolgens met een theelepel een kleiner ovaalvormig balletje uit. Zo krijg je niet te grote gnocchi.


7.       Gooi de gnocchi in de pan met kokend water. Je kunt ze achter elkaar blijven maken. Als de gnocchi klaar zijn, gaan ze drijven. Schep de drijvende gnocchi uit de pan, laat ze goed uitlekken en leg ze naast elkaar op vier bordjes.  Houd ze warm door ze af te dekken met wat aluminiumfolie. En ga door totdat je spinaziemengsel op is.
8.       Serveer de balletjes direct (lauwwarm) met de blokjes tomaat, wat extra Parmezaanse kaas en goede olijfolie.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten