Translate

vrijdag 1 november 2013

Mijn vriezer zit vol (en luchtige bloemkoolpuree met salie)

Dit eten wij vandaag!
Mijn vriezer zit vol
Mijn koelkast puilt uit
Mijn vaatwasser maakt overuren
Mijn vaat staat tot aan het plafond

Ik eet zwaar alcoholische toetjes met grappa
(terwijl ik daarna nog over een hockeyveld moet rennen)
En zit doordeweeks aan de kwartels met wijn

Maar doorslaggevend was het telefoontje van mijn moeder
Met de mededeling dat ze  “twee verhaaltjes achterliep”
Omdat ze “het tempo niet bij kan houden”.

Mijn moeder. Die toch elke woensdag en elke zaterdag
Aan haar computer gekluisterd zou moeten zitten
Snakkend naar een nieuw verhaal van mij
Liep twee verhaaltjes achter.

Dan kun je eigenlijk maar 1 conclusie trekken.
Misschien zijn twee verhalen en twee recepten per week gewoon een beetje te veel
Als de afwas zichzelf niet afwast
En de vaatwasser op volle toeren draait
En je met het zoveelste tupperwaretje in je hand
Radeloos naar de vriezer staart.

Kortom: We nemen wat gas terug.
Voortaan nog 1 verhaal per week.
Op zaterdag. Of op vrijdagavond als ik weer eens niet kan wachten tot de klok 12 uur heeft geslagen.
Of misschien toch stiekem een keertje op woensdag, omdat ik gewoon te veel inspiratie heb.

Ik hoop dat je me blijft volgen.

Vandaag krijg je van mij het recept voor heerlijke zachte Bloemkoolpuree met salie die bijzonder lekker smaakt met een gebakken stukje heilbot en krokante spekjes met tijm.

Wat heb je nodig voor 3-4 personen?
·      1 grote bloemkool (ca. 500 gram)
·      4 kleine vastkokende aardappels (ca. 300 gram)
·      4 tenen knoflook
·      25 gram boter
·      2 el. volle kwark
·      5 blaadjes verse salie
·      Zout
De puree maken is heel eenvoudig:
1.    Maak de bloemkool schoon en schil de aardappels
2.    Snijd ze in stukjes en gooi ze met de (ontvelde) knoflook in een pan met water.
3.    Breng het water aan de kook en kook alles gaar. Dit duurt ongeveer 15 minuten.
4.    Giet alles af, voeg de boter, salie en de kwark toe en mix alles tot een luchtige en egale massa (bijvoorbeeld met een staafmixer).

5.    Voeg zout toe naar smaak.
Ik at hier heilbot bij die was meegebakken met wat spekjes. Gebruik hiervoor (3-4 personen):
·      200 gram spekreepjes
·      150 gram heilbot p/p
·      Paar takjes verse tijm


1.         Bak eerst de spekjes zachtjes uit in wat olijfolie. Voeg dan de vis en de tijm toe.
2.         Bak de vis totdat deze gaar is en een bruin korstje heeft.
3.         Serveer de vis op de puree met de uitgebakken krokante spekjes en wat losse blaadjes verse tijm.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten