Translate

vrijdag 22 november 2013

De eenhandsmaaltijd (kaasfondue met truffel)

Dit eten we vandaag!


Ik heb een logistiek probleem.
Ik heb namelijk mijn vinger gebroken.
Van mijn linkerhand.

Het bewijs.

“Oh, gelukkig. Haar linkerhand.” hoor ik je nu denken.
Maar ja…. Nu moet je drie keer raden…

Ja precies.

Een paar dingen worden zo een beetje lastig.
Zoals schrijven. En typen. En tandenpoetsen.
En eten naar je mond brengen.
En yoghurt en tandpasta uit je haren vegen.

Hockeyen is ook lastig.

Want bij hockey, ja, daar gebeurde het.
“Dat is ook een veel te gevaarlijke sport!”hoor ik je nu denken, en:
“Wees blij dat je in ieder geval je tanden nog hebt!”
Ja, ja, ja. Met schaken overkomt je dit inderdaad niet.
Dat klopt.
Maar ik kan niet schaken.

Koken, daarentegen, kan ik weer wel een beetje.
Maar is nu ook heel lastig.
Zeker als je een kookblog hebt
Waar je wekelijks wat op wilt schrijven.

Maar zie hier!
De uitvinding van deze week:
De eenhandsmaaltijd:

Geen moeilijk snijwerk.
Geen grote hoeveelheid pannen waarin tegelijkertijd geroerd moet worden
Nee.
Gewoon 1 pan waarin je wat ingrediënten mikt.
Die tezamen een goede maaltijd opleveren.

Zoals kaasfondue met truffelpecorino.

Pecorino. Speciaal voor mij in stukjes gesneden door de kaasboer.

Voor 2 personen:
·      400 gram gerapte basiskazen zonder overheersende smaak (ik heb bij ‘Hooft’ op de Burgermeester Reigerstraat in Utrecht een heerlijke Hollandse kaasfonduemix gekocht).
·      150 gram geraspte pecorino (schapenkaas) met truffel (de meeste kaasboeren hebben dit wel)
·      1 el. aardappelzetmeel of maïzena
·      2 knoflooktenen in grove stukken (als dat lukt met 1 hand. Ik vond het moeilijk)
·      400 ml. witte wijn (zie plaatje voor mijn wijnkeuze, met dank aan Hooft)
·      Brood en ander lekkers in hapklare stukken om in de kaasfondue te dippen (zoals worteltjes en bloemkoolroosjes).

De wijn
Even voor de duidelijkheid: een kant-en-klare-kaasfonduemix kopen ligt niet echt in mijn aard. Maar de Italiaanse basiskazen waar ik mee wilde experimenteren (fontina, asiago, spressa en/of provolone) kon ik nergens vinden. En toen heb ik me voor deze ene keer (omdat ik zo verschrikkelijk zielig ben natuurlijk) laten verleiden tot het kopen van een (overigens heerlijke) mix van Hollandse boerenkazen.

De bereiding:
1.    Meng in een glaasje de aardappelzetmeel of maïzena met een scheutje wijn tot een papje.
2.    Smelt de kazen op een heel laag vuur in een pannetje
3.    Voeg het papje en de wijn toe.
4.    Blijf rustig roeren (met je rechterhand) tot je een mooie egale fondue hebt
5.    Veeg de spetters kaasfondue uit je gezicht.
6.    En serveer de fondue met het brood en de groenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten