Translate

vrijdag 25 oktober 2013

Wild, wilder, wildst (en heldere wildbouillon)

Er zijn veel dingen waar ik wild van word en ‘wild’ is er daar eentje van. Ik vind wild geweldig. Het is het  ultieme scharrelvlees, het is (ten opzichte van ander vlees) caloriearm, het is een natuurlijk product, het is gevarieerd, en je kunt er ongelooflijk veel mee doen. Ik vind het daarom eigenlijk wel jammer dat  wij, Nederlanders’ het zo weinig eten. Waar zou dat toch aan liggen?
... omdat het zulke leuke beestjes zijn natuurlijk
De jacht?
Ai. Daar raken we waarschijnlijk gelijk een gevoelig puntje. De jacht. Tja. Eén van de kenmerken van ‘wild’ is nou eenmaal dat de dieren niet in een kleine ruimte wonen met een hek eromheen, maar door het bos rennen en dood gemaakt worden door jagers: van die ‘enge’ mensen in camouflagepakken met geweren.
Ik moet zeggen: daar word ik natuurlijk ook niet direct enthousiast van. Dan stel ik mij zo’n lief hertje voor met van grote mooie bruine ogen dat treurig in de loop van een geweer staart en weet dat haar laatste seconden zijn aangebroken (ja, Bambi was één van mijn lievelingsfilms).
Maar ja, is een kalfje, varkentje of lammetje minder zielig? En als je dan besluit geen vegetariër te worden, kun je dan niet beter kiezen voor een dier dat lekker door het bos heeft mogen rennen en zelf zijn eten heeft mogen kiezen? Je moet bovendien niet vergeten dat in Nederland niet iedereen mag jagen, het jagen in Nederland bedoeld is om een gezonde wildstand te houden (ook voor het ras zelf), en jagers dieren niet onnodig mogen laten lijden.  
De prijs?
Nou, voor de prijs hoef het echt niet te laten. Tenzij je wekelijks een reefilet wilt eten, want daar betaal je wel wat voor (bij mijn poelier €6,95 per 100 gram). Maar parelhoenfilet is bij mijn poelier €2,25 per 100 gram, wildzwijnhaas €1,89 en een hertenbiefstuk €2,99. Dat is toch best te doen?
De smaak?
Veel mensen geven aan dat ze de smaak van ‘wild’ niet lekker vinden. Het doet hen te veel denken aan lever. Nu geef ik toe dat er sommige soorten wild inderdaad een wat sterke ijzersmaak hebben: zoals haas of wilde eend. Er zijn echter heel veel wildsoorten die niet zo’n dominante smaak hebben.  Probeer bijvoorbeeld eens reehert, kwartel, wild zwijn of fazant. Dat is echt een wereld van verschil!
Zo heb ik een geweldig recept van wild zwijngehakt dat urenlang gestoofd is in rode wijn met kruidnagel en knoflook. Serveer dit met een verse pasta en wat Parmezaan en iedereen is om!
Nieuwsgierig naar dit recept? Helaas. Je krijgt vandaag het recept voor een heldere wildbouillon en ik kan natuurlijk niet “al mijn kruit ineens verschieten” (goed gevonden hè?). Het recept voor deze heerlijke ragout komt aankomende winter nog jouw kant op.  
Tenslotte: wild is het hele jaar door verkrijgbaar bij de poelier. Je hoeft dus echt niet te wachten tot kerst. Maar voor het meeste wild, is de herfst wel het beste seizoen.
Heldere wildbouillon
·      2 kilo botten van wild (gemixt)-> dit kun je gewoon bij je poelier kopen
·      Halve fles witte wijn
·      2 voeten knoflook, ongepeld doormidden gesneden
·      2 stelen bleekselderij, in stukken
·      1 middeldikke stronk prei, in stukken
·      2 cm Spaanse peper
·      300 gram venkel in dikke plakken
·      4 blaadjes laurier
·      30 gram verse (krul)peterselie
·      1 grote winterpeen in stukken
·      20 gram verse gember (geschild)
Spreid de botten en de knoflook uit over een bakblik en bak dit circa 15 minuten in een oven van 200 graden. Hierdoor geven de botten straks meer smaak af.
weet eigenlijk niet of je dit een erg lekkere foto vindt
Bak de botten en de knoflook in een hele grote pan kort aan in wat olijfolie. Gooi er dan alle andere ingrediënten bij behalve de wijn.
Meng dit alles goed door elkaar en schenk –als alles goed heet is geworden- de wijn er overheen. Doe er zoveel water bij dat alle ingrediënten onder vloeistof staan.
Breng de soep eerst aan de kook en zet hem dan op een lager vuur. Laat de soep tenminste 4 uur lang zachtjes doorpruttelen.
Giet de soep door een zeef en voeg zout en peper naar smaak toe. Serveer met een takje peterselie of (zoals ik heb gedaan) met de halve voet knoflook. Lekker!
Heb je teveel bouillon? Vries het dan in.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten