Translate

dinsdag 29 oktober 2013

Over drankorgels en zabaglione

Dit eten we vandaag: zabaglione!
Jullie zijn een interessant publiek. Niet alleen komen jullie uit alle windstreken, ook hebben jullie een duidelijke voorkeur voor specifieke recepten van mijn blog.
Nu doe ik wekelijks mijn uiterste best om mijn blog te vullen met een grote variëteit aan recepten. Ik probeer vis af te wisselen met vleesgerechten en probeer jullie bovendien regelmatig te voorzien van de nodige vegetarische lekkernijen. Daarnaast probeer ik hapjes af te wisselen met soepjes, hoofdgerechten af te wisselen met pastasauzen, en toetjes af te wisselen met lekkere drankjes.
Maar ja: als ik zo naar de statistieken van mijn blog kijk, hebben jullie eigenlijk maar 1 echte interesse:
En dat is drank.
Want als ik die statistieken grondig analyseer staat met stip op nummer 1 mijn recept van de Hugo, die heerlijke zomerse cocktail. Op 2 volgt vervolgens –op enige afstand- de kipfricassee met wijn. En deze wordt weer redelijk snel gevolgd door de nummer 3: mijn recept van limoncello.
Tja, welke conclusie kunnen we hier nu weer uit trekken?
Nou: dat ik dus lekker vaak een recept met drank op mijn blog moet zetten! Daar houden jullie immers van. En ik vind het geen probleem hoor. Ik heb namelijk zo het vermoeden dat wij (jij en ik) een klein beetje op elkaar lijken.
Vandaag heb ik daarom voor jullie een super simpel toetje dat wel wat van je conditie vraagt (tenzij je een handmixer hebt). Alhoewel ik geen toetjesmens ben, heb ik de ingrediënten voor dit toetje altijd in huis. Die enkele keer per jaar dat ik thuis ineens wél zin heb in iets zoets, flans ik onderstaand gerecht in no-time in elkaar.
Zabaglione
Zabaglione is een écht Italiaans toetje dat officieel met Marsala wordt gemaakt. Marsala is een versterkte wijn uit Sicilië met een alcoholpercentage van 17-18%, dus dat is niet bijster hoog. Op de foto’s zie je de versie die ik gemaakt heb met Grappa Mirtillo. Dat is grappa van bosbessen. Dit heeft een alcoholpercentage van 30%. Ik kan je vertellen: het na-effect van deze versie is iets anders dan de variant met Marsala.
Wat heb je nodig voor 2 personen?
·         3 grote eierdooiers
·         50 gram suiker
·         1 dl drank (Marsala, Amaretto, Vin Santo, Cointreau, wat je maar in huis hebt).

1.    Pak een  hittebestendige schaal die goed in een pan past. Vul de pan zodanig met water dat de onderkant van de schaal niet nat wordt.
2.    Zet de pan op het vuur en laat het water koken.
3.    Zet de schaal in de pan en klop hierin de eieren met de suiker luchtig op. Voeg dan de drank toe.
4.    Zet het vuur heel zacht en begin dan met het kloppen van de ingrediënten. Ik gebruik hiervoor altijd onderstaand apparaat. Je kunt ook een gewone klopper gebruiken, maar dat gaat iets langzamer.

5.    Blijf continu de ingrediënten kloppen, terwijl het mengsel langzaam verwarmd wordt. Als je onvoldoende klopt, krijg je een omelet of harde stukjes.

6.    Houd het mengsel luchtig en licht. Het is klaar als het zo dik is als dat je vingerafdruk zichtbaar blijft wanneer je je vinger even in de zabaglione hebt gestoken. Dit is na ongeveer 10-15 minuten.

Tip 1: Serveer de zabaglione warm of koud. 
Tip 2: Serveer de zabaglione op zichzelf in een mooi champagneglas, over wat ijs, met koekjes (zoals cantuccini), met fruit, met taart of met een toefje slagroom. Kortom: maak het zo mooi (of exclusief) als je zelf wilt. Op de foto heb ik er wat pure chocolade overheen geraspt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten