Translate

dinsdag 6 augustus 2013

Het Suikerfeest en de chocoladetruffels van mijn opa

Deze week wordt het Suikerfeest gevierd. Het leek mij wel gepast om dan een lekker zoet gerecht op mijn blog te plaatsen. Het is een gerechtje dat ik ergens aan het begin van mijn blog ooit aan jullie beloofd heb: de chocoladetruffels van mijn opa.
Mijn opa bewaarde deze bonbons altijd in een mooie grote antieke kast, en héél soms mochten wij er eentje uitsnoepen. Het had geen zin om er om nog eentje vragen, want daar was hij heel streng in. Nee. Je mocht er eentje, en daar bleef het bij.
Ook het stiekem openen van de kast was geen optie. De balletjes waren van tevoren zorgvuldig geteld, en hoewel (of juist omdat) mijn opa heel lief was, wilde je hem toch niet teleurstellen en de balletjes achter zijn rug om opeten. Er zat voor mij dus niets anders op, dan geduldig te wachten tot de kast weer geopend werd en we eíndelijk weer zo’n balletje mochten.
Ik realiseer me dat onderstaand recept met alcohol is, en dat past natuurlijk niet helemaal bij een Suikerfeest. Maar je kunt de alcohol ook weglaten. Voeg dan een extra eetlepel room toe.
De truffels van Max (10 stuks)
·      180 gram pure chocolade
·      1 el. ongeklopte slagroom
·      1 el. sterke drank (bijvoorbeeld cointreau of cognac)
·      Pure hagelslag (van 60% cacao als je het kunt vinden) of poedercacao.

1.    Smelt de chocolade au bien-marie, dat wil zeggen in een pannetje dat boven een ander pannetje hangt. In het onderste pannetje zit water dat je aan de kook houdt. Door de stoom smelt de chocolade in het bovenste pannetje.
2.    Meng als de chocolade is gesmolten eerst de slagroom er door heen en daarna pas de drank.
3.    Laat dit mengsel afkoelen totdat de chocolade zodanig is opgesteven dat je er balletjes van kunt draaien. Dit is na ongeveer 20 minuten buiten de koelkast.


4.    Rol de balletjes door de hagelslag (of cacao).


5.    Leg de balletjes op een bord, dek dit bord goed af, en zet de chocolade in de koelkast om op te stijven. Let op: chocolade neemt snel geurtjes uit de koelkast op.
6.    Als de balletjes voldoende stevig zijn geworden (na ca. 3-4 uur), kun je ze het beste buiten de koelkast op een koele plek bewaren. Of een uurtje voor het serveren uit de koelkast halen. Anders zijn ze héél hard. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten