Translate

dinsdag 20 augustus 2013

De regels van mijn culinaire wereld (en makkelijke ijstaart)


Een avondmaaltijd mag niet zoet zijn. Punt uit. Dat is regel nr. 2 in mijn culinaire wereld.
·         Kip met rijst en ananas??? Ják!
·         Eendenborst met bramensaus?? Getver.
·         Pannenkoeken als hoofdgerecht??? Please, help me.
·         Pizza met ananas??? Oei, fouter kan niet (en bovendien, ooit een ananas in Italië zien groeien?)
Ja, ik weet dat ik hiermee een beetje afwijk van de norm. En dat is soms wel lastig. Want je hebt van die traditionele combinaties die je overal tegenkomt. Zoals de geitenkaassalade met honing. En de bovengenoemde eendenborst met elke willekeurige honing- en/of fruitsaus. Maar meestal bestel ik die niet. Ik word er gewoonweg niet happy van als mijn eten (te) zoet is. En eten zou je happy moeten maken. Tenminste: als je de regels volgt van mijn culinaire wereld. Want deze regel staat met stip op nummer 1.
In mijn culinaire wereld bestaan nog meer regels. Zo vind ik dat het kaasplankje aan het einde van de maaltijd komt. Ná het zoete toetje. En daar schijnen de Fransen van te gruwelen. Die doen de kaas juist vóór het zoete dessert, waarschijnlijk omdat zij de zware wijnen van het hoofdgerecht blijven drinken tijdens de kaas. Terwijl de Italianen (wier gewoontes ik graag overneem) vaker een zoete wijn drinken bij de kaasplank. En dan is de overgang van een zoet dessert naar kaas natuurlijk niet zo groot.
In mijn culinaire wereld bestaan nog veel meer regels. Zo mag je vis nooít eten met kaas (tenzij ik een uitzondering maak), en mag knoflook eigenlijk niet in je maaltijd ontbreken.
Een andere regel is dat het maken van toetjes niet te veel tijd mag kosten. Daarom werd ik zo happy van onderstaande ijstaart uit de Elle-Eten. Super simpel, super lekker, en omdat hij zo groot is en in de vriezer bewaard wordt, voor meerdere dineetjes in te zetten. Let op: De eerste stap duurt wel lang, maar kun je oplossen door gewoon een pot caramel in de winkel te kopen (maar niet veel winkels hebben dit helaas).

Eenvoudige ijstaart (8-10 personen)
·      100 gram roomboter
·      400 gram mariakoekjes
·      1 liter vanilleijs
·      1 blikje gecondenseerde melk (bijv. Friese Vlag): let op deze moet je 2 uur koken!
·      2 bakjes frambozen of blauwe bessen

1.    Kook de gecondenseerde melk in het ongeopende blikje (zonder wikkel) twee uur lang in en onder kokend water. Je krijgt dan caramel.
2.    Smelt de boter in de magnetron, en gooi dit met de mariakoekjes in de mixer.
3.    Bedek een ovenschaal met bakpapier en verspreid hier de koekjes gelijkmatig overheen. Duw goed aan.
4.    Verdeel het ijs gelijkmatig over de koekjes in de ovenschaal.
5.    Giet de caramel gelijkmatig over het ijs (pas op dat het blikje niet te heet is!).
6.    Plaats het fruit in de caramel.
7.    Zet de ovenschaal afgedekt in de vriezer.
8.    Serveer de ijstaart na ca. 3-4 uur in kleine vierkante stukjes.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten