Translate

vrijdag 19 juli 2013

Over een knapperige krekel en een sappige biefstuk (pasta met garnalen)

Soms lees je iets in de krant waar je erg blij van wordt. Zo las ik recentelijk over een onderzoek naar het consumeren van insecten. Insecten schijnen namelijk het voedsel van de toekomst te worden: ze nemen niet veel plek in, zijn voedzaam, zijn overal en overvloedig aanwezig, en mede hierdoor een stuk duurzamer dan de koe in de wei en het varken in de schuur.

Als het aan de experts op het gebied van duurzaamheid en het ‘eten van de toekomst’  ligt gaan we dus over een tijdje allemaal aan de meelworm, sprinkhaan of krekel, en verdwijnt de milieuvervuilende grootgrondgebruikende vierpoter langzaam van het menu.

“En waarom word je hier dan zo blij van?” hoor ik je vragen (met angst en afschuw in de stem).

Nou, wat blijkt: als je allergisch bent voor schaaldieren (zoals ik) dan word je afgeraden om insecten te eten!

Hé, is dat nou vervelend. Zitten jullie dadelijk massaal aan de meelworm met rode saus en moet ik het doen met een sappige biefstuk. Ja, life is tough. Dit betekent dus ook dat ik alle lekkernijen van de website www.insecteneten.nl voortaan aan mij voorbij moet laten gaan.

Je begrijpt. Ik was in tranen toen ik dit las.

Ik heb overigens wel eens een meelworm geproefd en een sprinkhaan geprobeerd. Zo achteraf bekeken begrijp ik nu ook waarom ik er zo misselijk van werd. Ik dacht toentertijd dat het kwam omdat het eten van deze beestjes (net als orgaanvlees, zie één van mijn eerdere verhaaltjes) mij niet van nature makkelijk afgaan.  Maar zo achteraf blijk ik dus eigenlijk een hele goede reden te hebben.

Mooi, is dat ook weer opgelost.
Nou jongens, eet smakelijk!

Om in het thema van het onderwerp te blijven, krijgen jullie van mij een geweldig recept met garnalen. Dit is het recept waar ik mij blijkbaar zodanig ongans aan heb gegeten dat zich op mijn 22ste tot mijn grote verdriet een schaaldierenallergie ontwikkelde.  En dat is heel zielig. Dus vergeet dat niet als jij over een paar jaar met je bordje meelworm vol jaloezie naar mijn sappige biefstuk kijkt.

Spaghetti met gorgonzola en garnalen

·      100 gram gorgonzola
·      Zout en peper
·      Tagliatelle
·      150 ml room
·      300 gram garnalen
·      1 dl witte wijn
·      1 dunne prei in snippers
·      Klein bosje platte peterselie (fijngehakt)
·      2 tenen knoflook (fijngehakt)
·      Evt. wat knapperig brood om de heerlijke saus mee op te snoepen

1.    Kook de pasta gaar volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking.
2.    Bak in wat olijfolie de prei en knoflook zachtjes aan. Voeg dan de wijn, gorgonzola en room toe, en laat dit even inkoken tot de kaas is gesmolten.
3.    Voeg dan de garnalen toe en kook deze in de saus in ca. 3-5 minuten gaar.
4.    Serveer de pasta met de saus en garneer met een beetje peterselie.

Ps. 1: Italianen vinden eigenlijk dat kaas en vis niet samen kan. Maar dat negeren we in dit recept dus maar even.
Ps. 2: Wij namen ook vaak ongepelde garnalen voor dit recept. En dan gingen we lekker met onze handen eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten