Translate

dinsdag 30 juli 2013

De man met de hamer (heerlijke gevulde forel)

Er is een forellenkwekerij in het dorp in Italië waar ik vaak op vakantie ga. Elke zomer gaan we daar tenminste een keer heen om mooie forellen te kopen die we vervolgens in onze rookoven op het terras goudbruin roken en vol smaak naar binnen werken.

Als klein kind kwam ik al bij deze forellenkwekerij. Ik vond dit niet altijd even plezierig, omdat de visjes ter plekke werden gevangen en hun schedel ingeslagen werd met een enorme hamer. Meestal vlak onder onze neus.

De eigenaar van de kwekerij deed wel altijd zijn best om ons van dit gruwelijke tafereel af te leiden door bijvoorbeeld ”Guarda! Un uccello!” (“Kijk! Een vogel”) te roepen en naar boven te wijzen. Maar omdat mijn zussen en ik dat niet verstonden en bovendien volledig gefixeerd waren op de hamer in zijn hand, kreeg dit zelden het gewenste effect.
Tegenwoordig verkoopt de kwekerij de forelletjes vanuit hun koeling. Ik denk dat het gedoe met de hamer iets te veel huilende kindjes opleverde en de nodige verbouwereerde toeristen. En dus vindt het “hamerstuk” voortaan buiten het zicht van de klant plaats. Ik kan je zeggen: daar klaag ik niet over.
Het recept van vandaag is er –surprise surprise- dus eentje met forel. Omdat niet iedereen een rookoven heeft, zal ik jullie het recept geven van forelletjes die je in de gewone oven kunt stoppen. De forellen in de rookoven vullen we overigens altijd met salie.
Forel met wijn (4 personen)
·      4 kleine forellen
·      Scheutje olijfolie
·      4-8 gedroogde laurierblaadjes
·      100 gram pancetta (vleeswaren)
·      1 witte ui in dunne ringen
·      2 dl droge witte wijn
·      Ca 24 groene olijven zonder pit
·      Peper en zout
·      1 venkel, in dunne plakjes
·      4 aardappels, vastkokend
·      2 knoflooktenen in plakjes


1.    Verwarm de oven voor op ca. 200 graden.
2.    Schil de aardappels en kook ze ca. 10 minuten. Voeg de laatste 5 minuten de venkelplakjes toe en kook deze mee.
3.    Snijd de aardappels in partjes zodra ze voldoende zijn afgekoeld.
4.    Vul elke vis met twee laurierblaadjes en bestrooi de binnenkant van de vis met wat peper en zout.
5.    Wikkel wat pancetta om elke vis. De vis hoeft niet helemaal bedekt te zijn.
6.    Zorg voor 4 stukken aluminiumfolie of bakpapier die groot genoeg zijn om de vis in te doen.
7.    Leg eerst wat aardappel en wat venkel in de folie. Leg hier vervolgens een vis bovenop.
8.    Bestrooi de vis met de ui, knoflook en de olijven.
9.    Giet hier wat olijfolie en wat wijn bij.
10. Vouw de folie voorzichtig dicht.
11. Zet de pakketjes in de oven en laat deze in ca. 30 minuten gaar worden.
Omdat mijn oven stuk is, heb ik de forel klaargemaakt in een grote stoofpan. Dat ging ook prima! Je moet de vis dan natuurlijk niet in het folietje vouwen. Maar gewoon in de pan met wijn laten gaarstomen.

2 opmerkingen:

  1. Je verhaal is ook een herinnering van mij. Het aanwijzen van de forel, die 's avonds op de bbq kwam, was bij ons ook vaste prik. Tegenwoordig mag je de forellen ook zelf vangen. Onze jongens hadden zich verheugd op een ochtend vissen, maar binnen 15 minuten was de maaltijd gevangen. De 'man met de hamer' was nergens meer te bekennen, dus moesten de jongens deze 'handeling' zelf verrichten en terwijl het echte dierenvrienden zijn, deden ze dit zonder blikken of blozen. Het schoonmaakwerk werd wel uitbesteed. Over een paar jaar kan je je neefjes jou forellen voor je laten vangen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje, je mag het dus tegenwoordig ook zelf doen? Dappere zonen heb je!
      Ik zie het mezelf nog niet zo snel doen. En ben benieuwd of ik mijn neefjes ooit zo ver krijg.... ;-)

      Verwijderen