Translate

zaterdag 15 juni 2013

Rabarbapapa


Je was het misschien vergeten, maar ik was een rubriek begonnen “Wat te doen met…?”. En dit wordt het tweede deel. Vorige keer was het thema ‘Raapsteeltjes’. Dit keer is het rabarber. En je wist het wellicht niet, maar rabarber is hip.

Veel mensen kennen rabarber misschien wel van vroeger. Ook ik heb in mijn jeugd vaak rabarber gegeten (nu klinkt het alsof ik heel oud ben, maar dat ben ik natuurlijk niet). Alhoewel rabarber stiekem een beetje tot de Hollandse keuken behoort en de meeste gerechten uit dit culinaire paradijs niet echt voorkwamen in mijn jeugd, aten we rabarber wél regelmatig.  En vaak op dezelfde manier, namelijk als compote bij wat yoghurt. Ik vind het nog steeds super lekker, en maak het regelmatig als de rabarber weer in de winkel ligt (waarmee ik dus eigenlijk wil zeggen dat ik super hip ben).

Dat er echter nog veel meer mogelijk is met rabarber, blijkt wel uit de avonturen van de heren van Mister Kitchen. Mister Kitchen heeft sinds een jaar het spannende drankje Rabarcello op de markt gebracht. Dit is een soort limoncello, maar dan met (jawel) rabarber als basis. Het stond al wéken bovenaan mijn lijstje om eens aan te schaffen. En drie keer raden wat ik vanmiddag in de ISPC (horeca groothandel) tegenkwam! Precies. De conclusie: 75% van de tafelgenoten (waaronder ik) vond het erg lekker. Maar niet met koffie. Wel met aardbeien.  En 25% van de tafelgenoten (1 persoon) vond het drankje niet om te drinken.  


Ik zou zeggen: probeer het vooral zelf eens uit! Op de facebook-pagina van Mister Kitchen vind je verkooppunten.
                                           
Mister Kitchen gaat overigens nóg verder dan de rabarcello. Sinds dit jaar organiseren zij ‘Amsterdam Rhubarb’, een week waarin de rabarber centraal staat. De Nederlandse Rhubarb Week vond plaats van 2-12 mei, en de hele week kon je heerlijke gerechten en drankjes nuttigen waarin rabarber zat verwerkt: Cocktails, wortelrabarbersoep, bubble tea, chutney, tarte tatin met zoete ui, rabarber en geitenkaas, worstje met rabarberjus, chocolade-rabarbertaart…  Je kunt het zo gek niet bedenken of het stond op het menu.

In Engeland bestaat al langer de traditie om de rabarber te ‘vieren’. Daar werd het afgelopen jaar voor de zevende keer op rij het ‘Wakefield Festival of Food, Drink and Rhubarb’ georganiseerd, waar in 2012 meer dan 80.000 bezoekers op af kwamen!

We kunnen niet anders constateren. Rabarber is hip!

Wil jij ook hip zijn? Maak dan onderstaand gerecht voor je vrienden of familie. Ik houd het heel simpel en authentiek, want je kunt hip zijn ook overdrijven. Dus hierbij het recept voor heerlijke friszure rabarber-compote.


Rabarber-compote met hangop (4 personen)
1 kilo rabarber (dunne of dikke stengels maakt niet uit)
100 gram suiker (en wat extra)
1 liter volle yoghurt of kwark
Evt. fijngesneden munt
Evt. poedersuiker

Je moet met dit gerecht een dag van te voren beginnen. Pak een oude schone theedoek en ruik hieraan. Ruikt hij naar bloemetjes? Dan moet je hem even goed uitspoelen. Want je gaat zo hangop maken, en je wilt niet dat deze de smaak krijgt van je wasmiddel.

Als de theedoek goed is uitgespoeld, kun je deze in een vergiet hangen met een pannetje eronder. Schep vervolgens de yoghurt of kwark in de theedoek en vouw de theedoek dicht. Zet dit in de koelkast en laat dit lekker zo staan.

De rabarber kun je een dag later maken (op de dag dat je het serveert), maar omdat ik het lekker vind als deze ijskoud is, maak ik hem vaak een dag van te voren.

Om rabarbercompote te maken, was je eerst de rabarber. Vervolgens snijd je aan beide kanten de kontjes van de stengels. Je hoeft de rabarber niet te schillen. Mijn ervaring is dat er dan bijna geen rabarber overblijft. Bovendien is het schillen van de rabarber alleen noodzakelijk als je bang bent om te stikken in de schil, maar dat gebeurt niet als je compote maakt (kan ik hier ergens een disclaimer plaatsen?) .


Snijd de rabarber in kleine stukjes zoals op de foto en gooi ze in een pan. Doe hier 1-2 el. water bij en zet het op een laag vuur. Er komt heel veel vocht uit de rabarber, en je kunt dit zo ca. 20-30 minuten laten pruttelen. Kijk wel regelmatig of de compote niet droog kookt, en roer af en toe.
 

Als de rabarber goed is ingekookt (vloeibare dikke jam, zie foto), kun je de suiker toevoegen. Doe dit lepel voor lepel en meng en proef goed. Rabarber is zuur, en sommige mensen vinden dat lekkerder dan anderen. Dus kijk hoeveel suiker je zelf het lekkerste vindt.

Schep de yoghurt uit de theedoek (dit is nu hangop geworden). Gooi het water dat is achtergebleven in de pan weg. Ben je een zoetekauw? Dan kun je er voor kiezen om wat (poeder)suiker door de hangop te mengen.

Verdeel de hangop over schaaltjes en schep hier de compote op. Garneer eventueel met wat fijngesneden munt.

Ik heb een keer een vergelijkbaar recept gegeten en toen werd het geserveerd in een mini-weckflesje (met kletskop-koekje er naast). Zag er super leuk uit, en als je dit doet ben je natuurlijk helemaal über-hip. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten