Translate

dinsdag 4 juni 2013

Heerlijke rustige groene asperges

Bij asperges denk je misschien niet zo snel aan Italië. En toch is dit een groente die je hier zeker tegenkomt. Ik weet nog dat ik voor het eerst in het voorjaar naar Noord-Italië ging en de asperge ineens overal in de winkels en op de markt zag liggen. Toen bleek de regio waar ik regelmatig kom zelfs bekend te staan om haar asperges! Maar omdat de Italianen (zeker buiten de grote steden) op culinair gebied voornamelijk de seizoenen volgen, was ik deze nog niet tegengekomen tijdens eerdere vakanties (in de zomer en winter).

Ik leerde nog iets anders dat voorjaar: in Italië eet men eigenlijk voornamelijk groene asperges. De witte asperge kom je bijna niet tegen. Bovendien, en dat was voor mij de grootste verrassing, kennen de Italianen een aspergevariant die ik in Nederland nog niet ben tegengekomen: de wilde asperge!

Had je daar ooit van gehoord? Ikke niet.

Wilde asperges lijken op hun groene bekendere zus, maar hebben slanke steeltjes en zwaaien alle kanten op. Ze doen mij een beetje aan zeekraal denken. Ik denk dat ze niet alleen “wild” worden genoemd vanwege het feit dat ze in het wild groeien. Hun wilde uiterlijk zal hier zeker ook een bijdrage aan hebben geleverd.

De wilde asperge wordt door veel mensen gezien als een delicatesse. Hij is verfijnd, lastig te plukken en beperkt verkrijgbaar. Hij is echter ook een heel stuk bitterder dan de gewone asperge. En als ik heel eerlijk ben (en dit komt na bovenstaande inleiding misschien als een desillusie): ik vind ze niet te eten.

Ik weet: smaken kunnen verschillen. En wilde asperges klinken heel spannend. Maar van mij krijg je gewoon een recept met van die heerlijke rustige groene.  



 

Asperges, erwtjes en basilicum (ca. 2 personen)

·      150 gr. diepvrieserwtjes

·      6  groene asperges
·      3 tenen knoflook, fijngehakt
·      olijfolie
·      Grote hand basilicum
·      Citroensap (ca. 2 el)
·      peper en zout
·      Goede olijfolie

Schenk een flinke scheut olijfolie in een koekenpan en laat de knoflook heel zachtjes licht bruin bakken. Drie tenen knoflook klinkt veel. Maar als je de knoflook heel zachtjes bakt, gaat de scherpte van de knoflook af en  wordt deze heerlijk zacht van smaak. En dan krijg je later spijt dat je niet vier knoflooktenen hebt gebruikt.

Maak in de tussentijd de asperges schoon (wassen en kontje er afsnijden) en snijd ze in stukken van ca. 4 cm.

Gooi de asperges en de bevroren erwtjes bij de knoflook en laat deze heel eventjes (1-2 minuten) bakken. Voeg vervolgens 3 el. water toe en een beetje zout. Doe de deksel op de pan.

Na ca. 3 minuten kun je het deksel verwijderen. Laat –als het water nog niet weg is- het water verdampen. De erwten en de asperges zijn, als het goed is, nu gaar. Anders moet je er nog een heel klein beetje water bij doen en de deksel er nog even ophouden. Vergeet echter niet dat groenten ook nagaren buiten de pan!

Schep  de groenten in een schaal. Scheur de basilicum in stukjes en schep deze met de citroensap en de olijfolie door de groenten. Breng eventueel verder op smaak met een beetje zout en peper.

Het is lekker om hier een stukje gegrilde vis of kipfilet bij te eten (met lekker veel peper en wat citroenrasp).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten