Translate

zaterdag 11 mei 2013

Zelf limoncello maken

Als je in Italië uit eten gaat, krijg je vaak na afloop van de maaltijd een digestivo aangeboden. Dit is een drankje dat het verteren van het eten moet versnellen en jou ietwat aangeschoten, maar met een minder vol buikgevoel, naar huis zal sturen.
Persoonlijk ben ik wel te vinden voor de digestivo. Ik zie het als het betere alternatief voor het (ingepakte) koekje dat je in Nederland meestal bij de koffie krijgt, en zou willen dat elk restaurant in Nederland dit mooie gebruik zou overnemen. Ik vermoed wel dat ik lang zal moeten wachten wil dit ooit gaan gebeuren, waarschijnlijk omdat je in Nederland (zowel in restaurants als in de winkel) voor een likeurtje (meestal) een hoge prijs moet betalen.
Sinds ik zelf limoncello en kaneellikeur heb gemaakt, weet ik wel beter. Het hoéft namelijk helemaal niet duur te zijn. Want wat heb je daar nou eigenlijk voor nodig?
1.    Alcohol (96%)
2.    Suiker
3.    Water
4.    Sterke smaakstof (bijvoorbeeld: kaneelstokjes of citroenschillen)
5.    Juiste verhoudingen
6.    Tijd
7.    Voldoende (gesteriliseerde) flessen
Dat zou toch moeten lukken, niet?
De alcohol haal je allereerst gewoon in de supermarkt in Italië (laagste plank, tussen de wijn, ca. 12 euro per liter), OF laat je door iemand anders meenemen uit Italië, OF koop je in de supermarkt in België (iets duurder dan Italië), OF vraag je aan een bevriende apotheker, OF bestel je bij http://limoncello-maken.nl/shop/ . Vervolgens stop je een ‘smaakstof’ in de alcohol, wacht je een tijdje en voeg je suikerwater toe. Zo eenvoudig is het.
Met onderstaand recept maak je 3 liter limoncello of kaneellikeur. Dat klinkt heel veel, maar neem van mij aan: dat is zo op. Zeker met de vrienden die ik heb. En zeker als je, zoals ik, 2 flessen kapot laat knallen in de vriezer. Wat mij op de volgende tip brengt: Gebruik flessen die de vriezer overleven.
**
Wil je limoncello maken?
In mijn (door vrienden goedgekeurde) recept verdeel je 1 liter alcohol over twee flessen. Vervolgens voeg je aan elke fles evenveel dungeschilde schil (zonder wit) van (totaal) 2,5 kg biologische citroentjes toe.
Tip 1: Snijd de citroenschillen in hele dunne reepjes, zodat je ze over een tijdje weer makkelijk uit de fles kunt peuteren. Dan kun je de fles daarna weer gebruiken om de likeur in te bewaren.
Tip 2: Zorg ervoor dat je veel mensen in je buurt hebt die van citroen houden. Je blijft immers straks zitten met zo’n 2 kg naakte citroenen. Een volgende keer vertel ik je wat je daarmee kunt doen (denk: taart, limonade en lemon curd).

Wil je kaneellikeur maken? Voeg dan in plaats van de citroenschillen 6 kaneelstokjes toe.

**
En dan? Dan moet je, zowel voor de limoncello als voor de kaneellikeur, tenminste twee maanden wachten. Na twee maanden weet je zo goed als zeker dat je citroenschillen of kaneelstokjes voldoende smaak hebben afgegeven aan de alcohol.
Dan volgt de volgende stap: Het suikerwater toevoegen. In mijn recept heb je per liter alcohol 600 gram biologische (ongebleekte) kristalsuiker nodig en 2 liter water. Kook het water, voeg de suiker toe, en laat de suiker onder wat roeren oplossen. Laat het suikerwater volledig afkoelen.
Word op dit moment niet te ongeduldig of nieuwsgierig. Ga wat leuks doen of koop even die flessen die je straks nodig hebt, want het suikerwater koelt echt niet sneller af als je naar je pan blijft kijken.
**
Was je limoncello aan het maken?
Verwijder dan alle citroenschillen uit de alcohol. Je houdt een gele doorschijnende stof over. Pak een litermaat en schenk hierin 300 ml. citroenalcohol. Voeg 600 ml. suikerwater toe en de doorschijnende vloeistof verandert ineens in een prachtige gele troebele likeur! Schenk dit in de fles die je hiervoor hebt gereserveerd en je hebt limoncello. Echt waar. Het is zo eenvoudig. Wel voor het drinken even in de vriezer stoppen, hè?

Was je kaneelikeur aan het maken?
Dan wordt het nog eenvoudiger: Je kunt de kaneelstokjes gewoon laten zitten. Pak een litermaat en schenk hierin 300 ml. kaneelalcohol. Voeg 600 ml. suikerwater toe. En de doorschijnende vloeistof verandert ineens…. uh…niet.  Maar dat maakt niet uit. Want het is hartstikke lekker. Zeker als je het ijskoud drinkt, terwijl je een stukje chocolade(taart) eet.
**

Nu ben ik geen scheikundige (zelfs verre van dat), en volgens mijn logica zou het alcoholpercentage op deze wijze moeten uitkomen op 33%. Maar daar zijn de meningen over verdeeld: “Want als je alcohol toevoegt aan suikerwater, dan zou … kunnen gebeuren” en “dat zou betekenen dat…, waardoor je qua alcoholniveau eerder zit op….”.
Ach. Maakt het wat uit? Het is gewoon lekker. Dus geniet, maar drink met mate ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten