Translate

woensdag 15 mei 2013

Worst

Ik houd het vandaag kort. Na die ellenlange kletsverhalen van mij van de afgelopen dagen, is dat ook wel eens prettig. Gewoon. Een keertje. Direct to the point komen. Het is een kunst.
Ik moet misschien wel even uitleggen waarom ik het vandaag kort houd. Dat komt omdat ik op cursus ben. Voor jullie. Vooruit: ook een beetje voor mezelf.
Ik ben op cursus om worsten te maken. Jawel: worsten. Droge worsten, verse worsten, lamsworsten (mijn spellingcontrole wil dat ik hier “hansworsten” van maak), rookworsten, ossenworsten, salami’s. You name it. Ik verwacht dat ik het allemaal ga leren. Vandaag. In Amsterdam. Of eigenlijk in Zunderdorp.
Zunderdorp. Ik wist niet eens dat er een plaats bestond met die naam. Maar daar ga ik dus heen.
Worst. Mijn moeder kan het woord niet uitspreken zonder hier heel vies bij te kijken. Net als SPEK overigens. En BOTER. In mijn jeugd ontbrak de Hollandse keuken. Wij aten zelden gekookte aardappels. Of hutspot. Of stamppot. En al helemaal geen worst.
Ik heb het mijn moeder wel verteld. Dat ik worsten ga maken. In Zunderdorp. Zij keek mij aan. Zwijgend. En ik zag dat ze dacht: “Als ik het maar niet hoef te eten”. 
We gaan het zien. Misschien wil ze wél de worst die ík maak. Zeker als ik ze klaarmaak zoals hier. In onderstaand recept. Op zijn Italiaans. En vermomd. Als gehakt.

Bocconcini di Carne (vleesrolletjes)

·      500 gr. dunne plakken kalfsvlees
·      150 gr. pikante worstjes
·      2 eetlepels gemalen parmezaan
·      1 ei
·      Bosje fijngesneden platte peterselie
·      50 gr. boter
·      rozemarijn
·      salie
·      bloem
·      witte wijn
Knijp de worstjes uit in een bak. Meng dit vlees met het ei, de parmezaan en de fijngesneden peterselie. Sla het kalfsvlees plat. Leg een balletje van het vleesprutje op het kalfsvlees en vouw deze helemaal dicht. Sluit het rolletje af met een tandenstoker met een blaadje salie er aan. Haal dit rolletje door de bloem en bak het in boter met rozemarijn. Zodra het vlees een beetje bruin wordt, moet je het afblussen met een flinke scheut wijn. Laat dit even inkoken en schenk dan de wijn met het vlees in een ovenschaal. Nog even 15 minuten op 180°C in de oven laten nagaren.
**
Ik volg de cursus via: www.wateetons.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten