Translate

zondag 19 mei 2013

Wat te doen met... Raapsteeltjes?

Met ingang van vandaag begin ik een rubriek. En deze rubriek gaat heten: “Wat te doen met…”. In deze rubriek wil ik ingrediënten gaan gebruiken die de meeste mensen negeren in de winkel en waar je heel eenvoudig hele lekkere dingen mee kunt maken . Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

RABARBER (van die rare rode stengels)
KNOLRAAP (van die rood/witte knolletjes, niet te verwarren met koolraap)
LITTLE GEM (van die kleine kropslaatjes die vaak per twee verpakt zijn)
RAAPSTEELTJES (van die vreemde blaadjes op een lang dun stengeltje)
PASTINAAK (van die witte wortels)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms ook vol vertwijfeling naar een groente kan staren, mijzelf afvragend wat ik er mee aan moet. Maar in tegenstelling tot vele anderen neem ik de groenten meestal mee naar huis en ga ik er mee experimenteren. Soms leidt dit tot succesvolle recepten, maar soms ook niet. Zo had ik onlangs een proefkrat besteld bij de Streekmolen (www.streekmolen.nl) en werd ik geconfronteerd met een HELE andijvie en HELE savooiekool. Probeer maar eens in 1 week voldoende lekkere gerechten te bedenken met deze groenten,zonder dat het je neus uitkomt! Dat is me dus niet gelukt.

(Ik begon met savooiekoolbladeren gevuld met gehakt en andere groenten uit het pakket (zoals ui en champignons). Maar in de loop van de week begon de andijvie te verslappen en voelde ik me gedwongen deze te integreren in mijn gerecht. Op het laatst at ik dus savooiekool die gevuld was met andijvie. Ik kan je melden: beide groenten hoef ik voorlopig even niet meer te zien!)

Wat echter wel een succes is geworden is mijn gerecht met raapsteeltjes. Raapsteeltjes zijn een beetje te vergelijken met spinazie, alleen dan met kleinere blaadjes, langere steeltjes en een iets zurige smaak. Het schijnt heel gezond te zijn.


Omdat het waarschijnlijk al een hele stap is om überhaupt raapsteeltjes te kopen, houd ik mijn recept vandaag heel eenvoudig:

Frittata van raapstelen (avondmaaltijd voor twee personen)
200 gram raapsteeltjes
4 eieren
2 geperste tenen knoflook
Zout
Grof peper
Scheutje melk (20 ml)
75 gram geraspte oude kaas

Hak allereerst de zanderige wortels van de raapstelen. En was de raapstelen vervolgens heel zorgvuldig onder de kraan. De raapsteel is nogal gevoelig voor water en gaat snel rotten. Ik denk dat dit één van de redenen is dat ze vaak nog niet gewassen zijn als je ze koopt. 

Schud de raapstelen een beetje droog en hak ze daarna grof met een groot mes. De steeltjes blijven straks nog een beetje stevig, dus zorg dat deze in ieder geval goed gehakt zijn.

Stop de raapstelen in een schaal en klop hier de overige ingrediënten doorheen. Meng goed.
Verhit dan wat olijfolie (of boter) in een koekenpan. Het is wel lekker als de frittata een beetje dik is, dus pak niet een te grote pan (zie foto). Zet de deksel op de pan, en laat de 'omelet' op zacht vuur langzaam gaar worden.

De frittata is gaar als de bovenkant niet meer blubberig is en het eiwit gestold is. De frittata wordt vanwege het vocht in de groenten niet heel compact. Maar hij moet wel stevig genoeg worden om hem –zonder breken- te serveren.

Serveer het met een frisse tomatensalade, en goed stevig geroosterd (desem)brood.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten