Translate

zaterdag 18 mei 2013

De worstenworkshop

Jullie hebben nog wat mij tegoed. Namelijk het verslag van mijn worstenworkshop in Zunderdorp.
Tja, laat ik beginnen met Zunderdorp. Er is dus een reden dat ik nog niet eerder van deze plek had gehoord. Het plekje bestaat slechts uit enkele tientallen huizen en een kerk. En er wonen welgeteld (als wikipedia het correct heeft) 463 inwoners.
“Hoe ben je dan in Zunderdorp beland voor een worstenworkshop?” hoor ik jullie je afvragen. Dat vroeg ik mij ook af toen ik in mijn eentje van de bushalte door de landerijen over de provinciale weg richting de juiste locatie liep. Maar het antwoord is vrij simpel: Ik volg ene “Meneer Wateetons” op twitter.
Meneer Wateetons is schrijver. En worstenmaker. En heeft in die hoedanigheid het kookboek “Over Worst” geschreven (hier kom ik straks nog op terug). Daarnaast schrijft Meneer Wateetons in de ElleEten, een kooktijdschrift waar ik abonnee van ben. En híj bood deze workshop aan.

Enthousiast als ik soms ben, had ik mij niet al te uitvoerig ingelezen in de exacte locatie van de workshop, anders had ik mij misschien van tevoren bedacht. En ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan.
Want in Zunderdorp staat dus een boerderij. En in die boerderij bevindt zich “Boergondineren”, een organisatie die je in kunt huren als je een keer een landelijke maaltijd wilt met (bijvoorbeeld) een varken aan het spit, of… als je een keer worsten wilt gaan maken met Meneer Wateetons.
En dus belandde ik op een woensdagavond in een keuken in een stal in een boerderij in Zunderdorp met 10 andere geïnteresseerde deelnemers. En stond ik al snel vlees te snijden, darmen te spoelen, gehakt te kruiden, en worsten te vullen.



Zie hier het resultaat:
Ik heb deze avond veel geleerd, al is het alleen al dat worstenmaken GEEN mannenzaak is, alhoewel Meneer Wateetons ons dat wel wil laten geloven in zijn boek (met zinnen als “De kokende man is ten diepste een slager”, “Zet hem op, tijger”, “Waarom móeten mannen worst maken” en “In werkelijkheid is het draaien der worst de bedding waardoorheen zijn woeste rivier van mannelijke driften kolkt”). Ik weet niet of het een grote teleurstelling was dat het gezelschap die avond uit meer vrouwen dan mannen bestond, maar dat was gelukkig niet aan Meneer Wateetons af te lezen.

Wat ik nog meer heb geleerd?
Dat het echt super simpel is om worst te maken! Voor het basismateriaal zou je in theorie met 25 euro klaar kunnen zijn. Koop via marktplaats een vleesmolen, koop via www.vuurenrook.nl twee plastic vulattributen (sorry, weet even niet hoe ik ze anders moet noemen), koop via de slager voor enkele euro’s méters darm en je kunt los! Je kunt zélfs in plaats van die vulattributen een kitpistool bij de bouwmarkt kopen en een lege kittube vullen met het vlees om zo de worsten te vullen.
Ik realiseer me dat het pas makkelijk lijkt als je het een keer doet. En dat de meesten van jullie het waarschijnlijk nooit gaan doen: worsten maken. Daarom krijgen jullie hieronder wel van mij het recept dat ik afgelopen woensdag heb gemaakt, maar kunnen jullie de ingrediënten ook gebruiken om hamburgers te maken. Serveer deze hamburger dan op een lekker knapperig broodje (kaiserbroodje of ciabatta) met wat zelfgemaakte knoflookyoghurt met munt, plakjes komkommer (zonder schil) en heel dun gesneden rode ui.
Het recept gaat wel uit van grote hoeveelheden! Hier kun je wel wat worst van draaien.
1200 gram lamsvlees
15 gram keukenzout
3 gram gevijzelde zwarte peperkorrels
3 gram venkelzaad
2 tenen knoflook
1 versnipperd uitje
2 gram korianderzaad
2 el. harissa (Marokkaanse rode pepersaus)
4 gram peterselie
Zorg dat het vlees goed koud is. Vijzel of hak de kruiden en specerijen zo fijn als je zelf lekker vindt. Het hoeft niet allemaal super klein te worden. Meng het gemalen vlees met de kruiden, en meng dit heel goed bij een koude temperatuur tot de massa zo plakkerig wordt dat het aan je handen blijft kleven (tenminste 5 minuten). Je kunt eventueel ijsblokjes aan het vlees toevoegen terwijl je mengt. Door de kou wordt het vlees uiteindelijk het sappigst.
Pers de gekruide vleespasta in schapendarmen als je een worst wilt maken. Of… vorm er hamburgers van.
**
Ben je echt geïnteresseerd in het maken van worsten? Dan raad ik je aan om ook zo’n workshop te volgen of een boek te kopen over worstenmaken. Want er zijn zoveel grappige weetjes en handigheidjes bij het maken van worst, dat ik deze helaas niet allemaal op mijn blog kan herhalen.
Meer info over de workshop die ik heb gevolgd: www.wateetons.com of www.overworst.com


Geen opmerkingen:

Een reactie posten