Translate

vrijdag 24 mei 2013

Kookboeken (en Franse plaattaart)

In mijn studietijd heb ik een tijdje in een boekhandel gewerkt. Boekhandel ‘Steven Sterk’ in de Servetstraat in Utrecht. Deze boekhandel bestaat inmiddels niet meer, maar stond toentertijd vooral bekend om de grote selectie kookboeken. 

Hoewel je het misschien zou denken, waren die kookboeken niet direct de aanleiding om hier te gaan werken. Mijn passie voor koken werd toen nog voornamelijk gevoed door alles wat ik in de supermarkt tegenkwam, en veel kookboeken had ik destijds niet. Mijn voornaamste motivatie om in de boekhandel te gaan werken kwam uit de wens (of noem het de noodzaak) extra geld bij te verdienen naast mijn studie. En omdat ik heel erg van boeken houd, leek het werken in een boekhandel de ideale werkplek voor mij.

Heb je ooit van de uitdrukking “De kat op het spek binden” gehoord?

Precies.

Erg veel geld heb ik niet overgehouden aan deze baan.

Vanaf het moment dat ik mijn eerste stappen in ‘Steven Sterk’ zette, ging het fout. Als werknemer in deze (snoep)winkel, bleek ik 40% korting te krijgen op het gehele assortiment. En ja: probeer mij dan nog maar te stoppen.

Het begon met het eerste kookboek van Jamie Oliver: ‘The Naked Chef’. Niemand had op dat moment nog van deze jongeman gehoord, maar “dit boek is wel een aanrader hoor” wist de manager van de winkel mij te vertellen. Dat werd dus aankoop nummer 1.
En toen? Toen volgden snel kookboeken van Claudia Roden, de hele Culinaria serie, boeken van Carluccio, en veel, heel veel boeken over de Italiaanse keuken. En toen bleek die verrekte naakte chef ook nog eens zo succesvol dat hij in no time alweer met zijn volgende boeken kwam.

Kortom: Ik kocht me blut en hield geen cent over.

Inmiddels zijn we zo’n 10 jaar verder. Het bijbaantje in de boekhandel ligt alweer vele jaren achter mij. Het kookboekenvirus is echter nog steeds niet uit mijn lijf verdwenen. Sterker nog: Mijn kast puilt inmiddels uit vanwege de aanwezigheid van meer dan 300 kookboeken, en op mijn wensenlijst staat nog een hele reeks die ik heel graag  (en liefst vandaag nog) in mijn kast wil proppen (waaronder enkele kookboeken die ik natuurlijk al lang had moeten hebben, zoals het kookboek van Artusi, ‘Plenty’ van Ottolenghi, ‘De Joodse Keuken’ van Claudia Roden, en het River Café Klassiek Italiaans kookboek).

En wat dan mijn favoriete kookboek is? Tja. Eigenlijk heb ik deze niet. Ik kook uit verschillende kookboeken, maar de meeste boeken lees ik ter inspiratie of om te ontspannen in bed.

Ik weet echter wél wat mijn meest speciale kookboek is. Dat is het kookboek dat ik van mijn oma van 93 heb gekregen: “La Véritable Cuisine de Famille Par Tante Marie”. Een kookboek uit 1933 dat ooit van mijn overgrootoma was en dat mijn oma mij een paar jaar geleden gaf ( “al heb jíj waarschijnlijk wel een woordenboek nodig om te begrijpen wat er staat").

 
Mijn Frans is inderdaad niet zo heel erg goed, maar ik gebruik het boek dan ook niet om uit te koken. Af en toe kijk ik er in en bekijk ik de vergeelde bladzijdes die langzaam loslaten van de kaft. En stel ik mij voor hoe mijn overgrootmoeder uit dit boek de heerlijkste patés, canard à l’orange en coquilles Saint-Jacques maakte, en dit serveerde aan mijn oma die als jonge puber natuurlijk likkebaardend aan tafel zat.


Om een beetje in Franse sferen te blijven, volgt nu het recept voor een heerlijke plaattaart met de Franse kaas Reblochon (gewoon te krijgen bij de kaaswinkel, en ook in sommige Albert Heijns). Ik weet: een plaattaart klinkt een stuk minder romantisch dan menig gerecht in “La Véritable Cuisine de Famille Par Tante Marie”. Maar het is wel echt een heel lekker recept!





1 pizzabodem of ca. 6 plakjes hartige taartdeeg (vriezer) uitgerold tot 1 bodem
200 gram gerookte spekreepjes
1 rode ui
150 gr. crème fraîche
150 gram reblochon (in plakjes)
Half blikje zwarte olijven
Wat gedroogde tijm naar smaak

Dit is geen licht gerecht. Dus zorg dat je er een lekkere frisse salade erbij eet, bijvoorbeeld met tomaten en balsamico-dressing. Ik vind het zelf het lekkerste als lunchgerecht (ca. 4 personen).

Verwarm de oven voor op 180 graden. Verdeel de crème fraîche over de pizzabodem en verdeel hier de spekjes en rode ui overheen. Maal er wat peper overheen.
Zet het gerecht ca. 15 minuten in de oven totdat de randjes van de pizzabodem bruin en krokant beginnen te worden. Verdeel dan de kaas over het gerecht. Strooi hier wat tijm overheen en de olijven. Bak de plaattaart af totdat de kaas gesmolten is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten